Wakacje - JaDziekuje
Publicystyka » Eseje » Wakacje
A A A

Rozumiem, że można lubić upalne dni, gdy leżysz w cieniu drzewa i łykasz zimne piwo. Rozumiem, że można lubić temperaturę, która w kilka chwil odparowuje z nas krople jeziora. Można lubić krótkie spódniczki i odkryte ramiona kobiet. Większość dnia jesteśmy jednak w pracy. Chłop w polu, dekarz na szczycie czy taksówkarz w korku - nie lubią upałów. Zbawienna bywa chmurka, a nagrodą podmuch wiatru, który obijając wilgotne ciało, dostarcza chwilowej ulgi. Orosiałe czoło pod daszkiem czapki, marszczy się, gdy reszta ciała, podsmaża na brąz i dusi w sosie własnym.
W domach, na parapetach suszone owady, nie odstraszają swoich kuzynów. Nocą ćmy uderzają o ściany, komary wlatują do ucha, a muchy gilgoczą po nogach. Wakacje mają grzeczne, uczące się dzieci. Dziecięcy raj, chwila oddechu od podręczników, obowiązków i dzwonków. Dni liczone tuzinami skoków do wody, udanymi przewrotami na trampolinie i golami na boisku.
Niegrzeczne i mniej zdolne nie mają wakacji. Te nie lubiące się uczyć, uczą się cały rok. Pokochają historię Polski, gdy poznawać ją, przyjdzie im pod przymusem całe tygodnie. Ciekawe ilu pływakom, piłkarzom i lekkoatletom, nie dano sportu, a książkę od chemii, z której zapamiętali tylko wzór na alkohol.
Klasa średnia wyjeżdża co roku nad polskie morze i bawią się równie dobrze, jak ci zamożni w luksusach za granicą. Biedniejsi również, tylko niedaleko domu. Słońce w Wyszkowie te samo co w Egipcie, woda w Bugu mokra jak ta w Morzu Czerwonym. Tłumy tu i tu, a i kiełbasa z grilla smakuje podobnie. Jechać setki kilometrów, by robić to co pod blokiem. Piwo, grill i disco-polo. Ma to swój urok jak ognisko i gitara lub namiot i las.
Od dziecka po dziś dzień nie lubię wakacji. Lato nie było nigdy sprawiedliwe. Wakacje rozdzielały przyjaciół ze szkoły, rozdzielały bogatych i biednych, rozdzielały lepszych od gorszych w nauce i zachowaniu, oddzielały od piłki i uśmiechu.
W lipcu i sierpniu palimy dużo grilli, pijemy pluskając się w rzece i kopiąc piłkę, to czego nam zabraniano za młodu w wakacje. Śpiewamy disco-polo razem z oryginałami, lecz w duszy gra poczucie, że coś nas ominęło.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
JaDziekuje · dnia 19.12.2016 12:06 · Czytań: 644 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 4
Komentarze
Procesja dnia 20.12.2016 09:57
Coś jest w tym, o czym piszesz - wakacje nie były sprawiedliwe. Jako dziecko należałam do tych szczęściarzy, których rodziny stać było, żeby gdzieś "wywieźć" swoje dzieci. Ale to były dwa tygodnie, ewentualnie dwa razy dwa tygodnie, a reszta to zastanawianie się, jak nie utonąć w osiedlowym oceanie nudy, picie na działkach itp. Z drugiej strony wśród tej nudy rodziła się kreatywność. Czas potrzebny, rozwijający kompetencje społeczne, itp., itd., ale niekoniecznie przyjemny. A dookoła dzieciaki robiły to, co znały ze swoich rodzin.
Cytat:
Wa­ka­cje roz­dzie­la­ły przy­ja­ciół ze szko­ły, roz­dzie­la­ły bo­ga­tych i bied­nych, roz­dzie­la­ły lep­szych od gor­szych w nauce i za­cho­wa­niu, od­dzie­la­ły od piłki i uśmie­chu. W lipcu i sierp­niu pa­li­my dużo gril­li, pi­je­my plu­ska­jąc się w rzece i ko­piąc piłkę, to czego nam za­bra­nia­no za młodu w wa­ka­cje. Śpie­wa­my di­sco-po­lo razem z ory­gi­na­ła­mi, lecz w duszy gra po­czu­cie, że coś nas omi­nę­ło.

Fajnie napisane, fajnie pomyślane. Pozdrawiam!
mike17 dnia 20.12.2016 15:57 Ocena: Bardzo dobre
Podoba mi się lekka, nostalgiczna nuta, jaka się tu przewija, i którą czuć niemal w każdym zdaniu.
Bo wakacje wtedy i wakacje dziś to dwie różne rzeczy.
Za młodu mogłem 2 miesiące spędzać na mazurskiej działce nad jeziorem, miałem tam swój raj - wędkarski, pływacki, mój.
Dziś nadal mogę być tam 2 miesiące w lecie, ale czegoś mi już brak: tej dziecięcej beztroski, tego niemartwienia się o jutro, tego, że ktoś robił wszystko za mnie.
Dziś to ja jestem głową rodziny i to ja muszę dbać o wodę, szambo, prąd czy inne rzeczy.

Twój tekst wiele mi przypomniał, wiele uzmysłowił.
Przede wszystkim to, co już rzekłem: czas zabiera nam to, co dawał kiedyś.
I my się zmieniamy jak nasze wakacje.
Choć już starsi i nadal szczęśliwi, ale już na inny, dojrzalszy sposób.

Lecz nic nie zastąpi lat, co minęły, co nie znaczy, że LOS nie szykuje nam jakichś miłych niespodzianek.

Bo póki się żyje, póty jest nadzieja, że może być tylko lepiej :)
JaDziekuje dnia 20.12.2016 20:45
Procesja i mike17
Dziękuję za czytanie. Dzięki też za podzielenie się swoimi przemyśleniami i wspomnieniami :)
mike17
mike17 napisał:
I my się zmieniamy jak nasze wakacje.

:yes:
Bernierdh dnia 20.12.2016 23:12
Cytat:
Nocą ćmy uderzają o ściany
Tego najbardziej nienawidzę w lecie. Tak się składa, że wszystkie owady jestem w stanie zdzierżyć (przynajmniej spośród tych, które widziałem na własne oczy) ale ćmy brzydzą mnie i przerażają ponad wszelkie wyobrażenie.
Cytat:
Ciekawe ilu pływakom, piłkarzom i lekkoatletom, nie dano sportu, a książkę od chemii, z której zapamiętali tylko wzór na alkohol.
O, dokładnie!
Cytat:
Jechać setki kilometrów, by robić to co pod blokiem.
Tu też muszę się zgodzić. Zawsze mnie dziwiło, że wielu ludzi jeździ zagraniczne wakacje po to, by nie wychodzić z hotelu. Albo pójść na plażę w Tunezji zamiast w Sopocie. To znaczy nie mam problemu, niech każdy robi ze swoim życiem co chce, ale wydaje mi się to po prostu nielogiczne. Rozumiem, że nie każdego kręci poznawanie obcych kultur, ale jeśli chce się po prostu polenić, to czy nie lepiej polenić się w Polsce? Bo ten wypoczynek nie będzie się różnił prawie w ogóle, a wyjdzie taniej i bez siedzenia w samolocie. Tak mi się wydaje.
Swoją drogą też zawsze średnio lubiłem wakacje. Prawie nigdy nigdzie nie wyjeżdżałem, za to moi znajomi owszem. Od szkoły nie odpoczywałem, bo w ciągu roku i tak mało do niej chodziłem. Jako dziecko spędzałem je raczej przed kompem. Jako nastolatek czekałem, aż koledzy wrócą i zaczną się sesje rpg lub jakieś wspólne szwendanie (czyli to co w weekendy czy na wagarach). Teraz różnią się przede wszystkim tym, że jest gorąco.
Przyjemny tekst. Nie zmienił mojego życia, ale miło było sobie powspominać, spojrzeć na ten czas z dystansu. Cieszę się, że zajrzałem :)
Pozdrawiam serdecznie.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty