Tajemnica pustego żłóbka, czyli o świątecznej alergii - zapomin
Publicystyka » Artykuły » Tajemnica pustego żłóbka, czyli o świątecznej alergii
A A A



     Nadwrażliwość na nieszkodliwe bodźce to alergia. Cierpiący na tę przypadłość człowiek dostaje kataru lub kaszlu wskutek kontaktu z pyłkami roślin czy odchodami roztoczy zawartymi w kurzu. U niektórych osób na skórze powstają ropne grudki lub bolesna wysypka, czasem dochodzi do gwałtownej reakcji obronnej całego organizmu. Taki wstrząs może nawet doprowadzić do śmierci.
     Alergia jest chorobą. Coraz częściej jednak odnoszę wrażenie, że staje się zjawiskiem kulturowym i społecznym. I oto w szkole lepiej nie klepać uczniów po ramieniu ani przytulać ich, bo można zostać oskarżonym o pedofilię. W pracy nie wypada okazywać serdeczności współpracownikom - a nuż ktoś dostrzeże w takim zachowaniu objaw molestowania albo mobbingu. Przykłady można by mnożyć.
     Niedawno zostałem poproszony o napisanie życzeń na święta Bożego Narodzenia, które moje przedsiębiorstwo jak co roku będzie rozsyłać do klientów, współpracowników i innych osób związanych jakoś z firmą. Zredagowałem takie życzenia. Nie poskąpiłem typowych bożonarodzeniowych atrybutów. Ale okazało się, że nie są dobre. Przecież wśród adresatów nie wszyscy są wierzący. Ten i ów może okazać się buddystą albo wyznawcą Islamu. Nie należy ranić uczuć tych osób. To nie byłoby korzystne dla wizerunku naszej firmy. Dlatego Maryja, Józef, Dzieciątko - odpadają. Życzenia powinny być neutralne światopoglądowo. "Widzisz, Panie - pomyślałem - nawet w bożonarodzeniowej gospodzie nie ma dla Ciebie miejsca". Przystąpiłem jednak do przeredagowywania. Nowa, odchrystianizowana wersja zyskała przychylność zarządu. Podziękowano mi "za ciepły, sympatyczny i neutralny tekst", ale poproszono o pewien drobiazg. Otóż miałem jeszcze usunąć wyrażenie "po kolędzie". Ponoć za bardzo jest związane z chrześcijańską tradycją, a zarząd nie chciałby nikogo urazić.
     Osłupiałem. Postanowiłem, że nie kiwnę palcem przy tekście. I nic nie zmieniłem. Wiem jedno: nie dam się więcej wrobić w pisanie jałowych jak waciki do uszu życzeń na święta. A jeśli komuś wyskakuje egzema nie tylko na dźwięk imienia Jezus, ale nawet z powodu "kolędy", niech się prędko uda do kulturowego alergologa. Może są już tacy specjaliści.


Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
zapomin · dnia 25.11.2008 17:58 · Czytań: 1835 · Średnia ocena: 3,58 · Komentarzy: 57
Komentarze
pw dnia 25.11.2008 18:00 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Przykładów można by mnożyć.

Przykłady? :-) Ogólnie tekst bardzo udany i ciekawy, szkoda tylko, że taki krótkawy, choć wywołanie niedosytu też o jakimś tam dobrym poziomie świadczy :) Nie wiedziałem, że z tą sekularyzacją kultury jest aż tak źle i aż komicznie :)
zapomin dnia 25.11.2008 18:01
o jak pieknie wyjustowało się :D A jak sprawić zeby miedzy akapitami nie bylo przerw?
pw dnia 25.11.2008 18:28 Ocena: Bardzo dobre
jak mniemam: usunąć z końca poprzedniego akapitu [code]<br>[/code] :)
Miladora dnia 25.11.2008 18:34 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo światopoglądowy tekścik. Zdumiał mnie, bo chociaż jestem wolnomyślicielką, kultywuję tradycje w starym stylu i gdyby ktoś przysłał mi życzenia w imieniu Buddy, czy Mahometa, przyjęłabym je z całym poszanowaniem. Liczą się intencje. Liczy się życzliwość.
A ciasnogłowych za drzwi, skoro widzą tylko sztampę. :lol:
zapomin dnia 25.11.2008 18:39
na Zachodzie zjawisko przybiera kuriozalne rozmiary
ginger dnia 25.11.2008 18:47 Ocena: Bardzo dobre
Ja też tradycjonalistką jestem - kocham Święta. Ponoć takie umiłowanie Świąt też należałoby leczyć, ale ciii... Tekst mi się podoba. Faktycznie - pewne rzeczy przechodzą już ludzkie (a przynajmniej moje) pojęcie... Czysty absurd, i tyle.
Usunięty dnia 25.11.2008 19:03 Ocena: Przeciętne
Myślę, że niekoniecznie to była dobra decyzja z tym buntowaniem się przeciwko "jałowym tekstom". Ty tam pracujesz, miałeś za zadanie napisać życzenia o neutralnej treści, by kogoś nie urazić. Powinieneś napisać. Co Cię to obchodzi, że ktoś tak samo uzna to za przesadne chuchanie i dmuchanie na niektórych klientów i ich odczucia związane z wyznaniem? Ty robisz to, co Ci każą, i bierzesz za to kasę. Jesteś pracownikiem, nie szefem, bo to on powinien się martwić o nadwrażliwych klientów i kontrahentów. Nie utrudniaj sobie życia, bo chyba dyrekcja nie będzie zadowolona, że się sprzeciwiłeś.
zapomin dnia 25.11.2008 19:09
Własnie przez taką postawę "co mnie to obchodzi" za chwilę będziemy albo w rezerwacie, albo w nic nie wierzącymi, jałowymi obywatelami zlaicyzowanego miałkiego swiata.
Miladora dnia 25.11.2008 19:17 Ocena: Bardzo dobre
"Ty robisz to, co Ci każą, i bierzesz za to kasę"
Jasne.
W Norymberdze też się tak jakoś w tym stylu tłumaczyli...
SzalonaJulka dnia 25.11.2008 19:34 Ocena: Bardzo dobre
"Wszystkiego najlepszego z okazji dnia wolnego (nie wiadomo dlaczego)." - chyba tak to powinno wyglądać. Masz rację zapomin - to jakaś paranoja. Po co składać życzenia świąteczne udając, że nic nie wiemy o żadnych świętach? Tak jak Miladora ucieszyłabym się z życzeń z okazji każdego święta dowolnej religii - bo to coś oznacza dla życzącego. A takie "głowowpiaskowe" życzenia to jakieś nieporozumienie.
A co do samego tekstu - wydaje mi się, że troszkę za dużo tej definicji alergii w stosunku do części właściwej - ale może po prostu czepiam się bo chciałabym więcej poczytać na ten temat. :)
valdens dnia 25.11.2008 20:05 Ocena: Dobre
Inteligentny buddysta, muzułmanin i ateista, czy kto tam jeszcze, wie, że w dniu "Bożego Narodzenia" chodzi o narodzenie Jezusa, a nie Buddy czy Wisznu i nie powinien się buntować. To tak, jakbym się bulwersował, że Dzień Kobiet 8-go marca, dyskryminuje mnie. Śmieszne.
Masz rację zapomin.
Miladora dnia 25.11.2008 20:58 Ocena: Bardzo dobre
Drogi Valdensie, zgłaszam Cię do Portalowej Pokojowej Nagrody Nobla.
Jednocześnie zostajesz odznaczony mianem Honorowej Kobiety Portalu.
Gratulacje :yes:
Jack the Nipper dnia 25.11.2008 21:57 Ocena: Dobre
Cytat:
Manifestuje się objawami chorobowymi


To zdanie ejst trochę "na siłę". Gdyby go nie było, tekst by nic nie stracił.

Cytat:
dostaje kataru wskutek


dla rzetelności: kataru, lub kaszlu.

Cytat:
powstają bolesne grudki lub wysypka


sugestia: ropne grudki lub bolesna wysypka.

Cytat:
ramieniu lub przytulać


lub -> ani

Cytat:
współpracownikom, bo ktoś


"bo" było wcześniej, więc sugestia:

współpracownikom - a nuż, (ewentualnie zamiast myslnika, jednak przecinek)

Cytat:
atrybutów. Ale


ja bym zamiast kropki wstawil przecinek.

Merytorycznie - ponieważ życzenia świateczne nabrały w ostatnich latach "zachodniego" charakteru i juz nie są bożonarodzeniowe ale coś na ksztalt brytyjskiego "season greetings", to zrezygnowaliśmy z ich wysyłania w firmie. Co, udanej zimy mamy klientom życzyć? W ten sposób poprawność polityczna wyparła święta, ale w przedsiębiorstwach, niestety, inaczej sie nie da.
zapomin dnia 26.11.2008 09:00
i co ja bym bez Ciebie zrobił Jack :)
wyrrostek dnia 26.11.2008 10:52 Ocena: Przeciętne
Alergia to nieprzyjemna jednostka chorobowa, niemniej daltonizm wywołuje poważniejsze skutki.
Na zachodzie kuriozalne rozmiary widać w każdym sklepie, budynku publicznym na ulicy - głowa boli od ilości świecidełek.
zapomin dnia 26.11.2008 10:54
jestem daltonistą. i jakoś zyję :D
wyrrostek dnia 26.11.2008 10:58 Ocena: Przeciętne
"jakoś" kojarzę z ostatnim "coś tam,...coś tam"!:D
zapomin dnia 26.11.2008 10:59
masz na ekranie jakieś r30 w moim tekscie?
wyrrostek dnia 26.11.2008 11:09 Ocena: Przeciętne
Już nie ma r30 i jest ok!:D
Kiedyś kumpel daltonista wstawił mnie u lekarza na test. Dzięki temu dostał prawo jazdy.;)
lina_91 dnia 26.11.2008 11:36 Ocena: Dobre
Przesada. Nie jestem katoliczka, swiat nie obchodze i wiedza o tym wszyscy, co ze mna na co dzien obcuja, ale nie obrazam sie jak mi ktos zlozy zyczenia. Kpiacy ten tekscik. I zdecydowanie za krotki :).
milla dnia 26.11.2008 15:46 Ocena: Bardzo dobre
tak, tak, życzenia musza być neutralne, bo kogoś mogłyby urazić. Wszytsko jakoś tak powoli się neutralizuje w takim razie ostatnio. Swięta to li i jedynie choinka i dziadki do orzechów.
Ciekawy styl. taki niby suchy, dosadny, bez upiększaczy. bardzo mi pasował do tego felietonu.
A już najlepsze jest oddzielanie :rol:całego, niewygodnego sensu świąt od przyjemnej reszty
Usunięty dnia 26.11.2008 20:20 Ocena: Świetne!
Dobry tekst. Tak dobry, jak ponurą treść niesie. Gratuluję.
Miladora dnia 27.11.2008 12:14 Ocena: Bardzo dobre
Pokój ludziom dobrej woli - to przesłanie uniwersalne.
Niezależne od religii, czy wyznawanej filozofii.
I to powinniśmy kultywować.
tentyp dnia 27.11.2008 23:19 Ocena: Dobre
hmm dziwna polityka, to święta chrześcijańskie więc jeśli jestem innego bądź żadnego wyznania to by mnie jakiekolwiek życzenia z tej okazji irytowały lub co najmniej nie obchodziły.

Taka Sztuczno-tolerancyjno-kurtuazyjna kartka by wzbudziła mój niesmak co do szczerości życzeń.
bassooner dnia 27.11.2008 23:28 Ocena: Przeciętne
Witaj Dziadku Mrozie... ;-(((
zapomin dnia 27.11.2008 23:38
<:{> ho, ho, nu szto, ty był ljubieznyj? Jesli niet, nikakich podarikov tebe nie nada, tolka kijom po żopu. :D:D:D
Usunięty dnia 28.11.2008 18:40 Ocena: Przeciętne
A w ogóle to po co składać życzenia bożonarodzeniowe buddystom? :confused:
ginger dnia 28.11.2008 18:55 Ocena: Bardzo dobre
Czy jeśli masz imieniny w lipcu, a ktoś złoży Ci życzenia w styczniu, to się obrażasz...? Nie, mówisz dziękuję bardzo, i tyle. Tak samo z życzeniami świątecznymi - nie obchodzisz tych Świąt, ale miło jest, że ktoś o Tobie pamiętał. Dla niego te Święta są ważne i chce się tym z Tobą podzielić. Po prostu. Zgadzam się z V. - każdy wie, że wtedy świętujemy narodziny Jezusa, i właśnie z tego tytułu składamy życzenia. Wszystkim.
Usunięty dnia 28.11.2008 19:55 Ocena: Przeciętne
Ale to nadal chyba będzie trochę niejasne dla buddysty, dlaczego ktoś mu składa życzenia z okazji świąt, których on nie obchodzi, a często nawet nie wie, że istnieją? A z tymi życzeniami w styczniu - hm, ja bym się po prostu rozzłościła, bo albo ktoś mi robi głupi kawał, albo ktoś nawet nie raczył się zainteresować, kiedy mam urodziny. A takie życzenia "aby były" nie są najprzyjemniejsze.
zapomin dnia 28.11.2008 20:44
13outy
po pierwsze: wybacz że cię "schłopczyłem"
po drugie: po co ksładać buddyście zyczenia? po nic. Wczytajk si,ę w tekst. Jesli firma wysyła życzenia do np 5,000 osob wg klucza "klient-kontrahent", to sorry - ale może trafić na buddystę, satanistę lub ateistę, maoistę, komunistę. Wyjscia są dwa nie wysylać wcale zyczeń, wysłać zyczenia wszystkim. Moja firma zawssze wysyła. Jednak wyznanie adresata nie jest elementem danych osobowych, w które firma ma wgląd (do wypisania faktur wyznanie nie jest konieczne i nikt tego nie wymaga). Stąd właśnie ostrożność i obawa, że może skrzynkę pocztową otworzy jakiś buddysta i się obrazi z powodu... życzeń wiec wywala się z nich to, co moze wzbudzic kontrowersje. Tyle że to co jest najważniejsze, co jest istotą tych świąt, jest kontrowersyjne z tego p. widzenia :)
Usunięty dnia 28.11.2008 21:54 Ocena: Przeciętne
zapomin
po pierwsze: nie gniewam się
po drugie: czytałam tekst bardzo dokładnie
ginger dnia 28.11.2008 22:02 Ocena: Bardzo dobre
Kochana moja - nie pisałam o urodzinach a imieninach (subtelna, a jakże istotna różnica). Moje imieniny są w kalendarzu raz w roku (aż dziwne, ale co zrobić...), więc nie mam tego problemu. Ale już na przykład mój tata mógłby je obchodzić dwa razy w roku. I co - jak ktoś mu złoży nie wtedy, co trzeba, to ma się obrazić? Za dobre chęci...? Wybacz, ale to jest śmieszne...
Ja składam życzenia wszystkim moim znajomym, chociaż niektórzy z nich nie obchodzą Świąt Bożego Narodzenia. Ale u mnie w rodzinie to jest głęboko zakorzeniona tradycja, dla mnie Święta są ważne, więc dlaczego mam się nie dzielić z innymi moją radością...? Jeśli ktoś mi składa życzenia z okazji rozpoczęcia nowego chińskiego roku (bo oni chyba mają jakoś inaczej niż my) to jest mi miło i się cieszę. Po prostu. Dla niego to ważne Święto, więc dlaczego mam się nie cieszyć razem z nim...? Mnie to rybka, ale każdy powód jest dobry do uśmiechu i uścisku.
Usunięty dnia 28.11.2008 22:14 Ocena: Przeciętne
Dobrze, zgadzam się, ale przecież nie wszyscy buddyści, muzułmanie albo hinduiści są wykształceni i otwarci. Jeśli ktoś przysłałby mi życzenia np. z okazji Paschy, w co wątpię, to bym się dość zdziwiła. Ale macie rację - nie warto się obrażać i reagować "alergicznie", jak to jest w tekście. Lecz, mimo wszystko, imieniny to nie to samo, co święta religijne, chyba, ze dla osób indywidualnych. :) To, że chrześcijaństwo to popularna religia wcale nie znaczy, że wszyscy dokładnie wiedzą o naszych świętach i że składamy sobie wtedy życzenia.
zapomin dnia 28.11.2008 22:51
moja firma jednak nie wysyła tych życzeń do indii, do kibuców w Izraelu, ani do tybetańskich klasztorów. Mniej więcej 99% adresatów to osoby mieszkające w Polsce, a 98% to po prostu Polacy. :)
ginger dnia 28.11.2008 23:44 Ocena: Bardzo dobre
A nawet jeśli nie, to mieszkając w Polsce ileś lat chyba się nie da nie zauważyć Bożego Narodzenia, co...? Żyjąc i pracując w kraju, gdzie ponad 90% populacji obchodzi Święta Bożego Narodzenia, trzeba być na życzenia z tej okazji przygotowanym :D
zapomin dnia 29.11.2008 08:22
otóż to
Usunięty dnia 29.11.2008 09:44 Ocena: Przeciętne
A jeśli mówimy o klientach zagranicznych, np. w Indii właśnie, jak proponował zapomin? Jak jakiś bank z bardzo katolickiego kraju ma swoich klientów na całym świecie?
zapomin dnia 29.11.2008 09:53
Nie lubię gdybać - mowie o realnych sprawach, które się dzieją. O ile wiem ani PkOBP ani SKOK nie maja klientów w Indiach :D:D:D:D
Usunięty dnia 29.11.2008 09:56 Ocena: Przeciętne
Ale nie tylko w polskich firmach rozsyła sie takie życzenia, prawda?
zapomin dnia 29.11.2008 10:08
Się uczepiła tych banków i życzeń. Pokażę ci coś:
http://tiny.pl/6ggl
i tu:
http://tiny.pl/6ggk
Usunięty dnia 29.11.2008 10:15 Ocena: Przeciętne
No to ja wyciągam taki wniosek: skoro firma wie, że wśród kontrahentów i klientów są wyznawcy innej religii, to niech w ogóle tych życzeń nie wysyła. Albo niech doda w ankiecie pytanie: jakiego jesteś wyznania? To by wiele pomogło.
ginger dnia 29.11.2008 11:48 Ocena: Bardzo dobre
To by Kochanie pod dyskryminację czy coś tam podpadało... Ja naprawdę nie rozumiem - robisz problem tam, gdzie go nie ma. Bo Zapomin o jednym, ja o tym samym, a Ty o czymś zupełnie innym... Co jest złego, pytam po raz któryś, w dzieleniu się swoją radością z innymi...? Odpowiem od razu: nic :D
Usunięty dnia 29.11.2008 11:56 Ocena: Przeciętne
Ja piszę o tym, że nie wszyscy, niestety, tę radość rozumieją, bo oni naszych świąt nie obchodzą. I ja nie powiedziałam, że jest w tym coś złego, tyle, że to trochę dziwne przysyłać życzenia bożonarodzeniowe buddystom.
zapomin dnia 29.11.2008 13:54
hmmmm 13outy. więc konsekwentnie:
Skoro wiem, ze niektórzy nie lubią koloru żółtego, nie piszę nikomu o żółtym? Skoro wiem, ze są osoby które nie lubią wierszy - w ogóle wierszy nie publikuję? Bo ktoś, kto nie lubi, mógłby przeczytać? Twoja konsekwencja prowadzi na takie manowce :)
Usunięty dnia 29.11.2008 14:08 Ocena: Przeciętne
Wiersze i kolory to nie to samo, co wyznanie.
nerevarine dnia 29.11.2008 14:16 Ocena: Świetne!
Skoro zapomin został poproszony o napisanie życzeń na Święta Bożego Narodzenia, to takie napisał. I dziwi mnie podejście pracodawcy, który stwierdził iż trzeba je zneutralizować.. Po co? Życzenia wysyłane z takiej okazji muszą zawierać elementy związane z takimi właśnie świętami. Inaczej nie mają najmniejszego sensu.
Wtedy sens życzeń jest taki, jak to napisała SzalonaJulka:
"Wszystkiego najlepszego z okazji dnia wolnego (nie wiadomo dlaczego)."
Usunięty dnia 29.11.2008 14:55 Ocena: Przeciętne
A więc chyba nie powinno się wysyłać takich życzeń, mimo wszystko, jeśli istnieje ryzyko, że wśród adresatów znajdzie się jakiś buddysta czy hinduista. Nie chodzi już o to, że ktoś mógłby się obrazić, ale że to po prostu bezsensowne wysyłać buddyście czy hinduiście życzenia bożonarodzeniowe.
nerevarine dnia 29.11.2008 15:03 Ocena: Świetne!
To zależy od tego jaką "politykę" się wyznaje. Jeśli firma wysyła życzenia z okazji takich a nie innych świąt, to powinna mieć świadomość swojego postępowania. Bo inaczej jest to dziwne, że tak delikatnie to ujmę...
Hyper dnia 29.11.2008 15:21 Ocena: Bardzo dobre
Ludzie, nie "filujcie". Wydaje mi się, że przesłanie w tekście było trochę inne, niż ostatnie, gremialne rozważania przyjęły.
Tekst jest prawdziwy. Do mnie przemawia bardzo, biorąc pod uwagę ostatnią modę na tolerancję. Co wielu, niestety, rozumie opacznie.
valdens dnia 29.11.2008 15:28 Ocena: Dobre
Taa. Tolerancja - modne, ładnie brzmiące słowo i z samym dobrem się kojarzące. Według mnie tolerancja to 50%/50%=dobro/zło. Ale chyba zbaczam z tematu, nie? Czy nie?
Usunięty dnia 29.11.2008 16:03 Ocena: Przeciętne
Niekoniecznie. Tylko trochę. B)
soczewica dnia 02.12.2008 10:15 Ocena: Bardzo dobre
mnie zastanowiło jedno - co mają mieć buddyści, islamiści do święta bożego narodzenia. właśnie chrześcijanie powinni podkreślić, skąd się wziła ta tradycja, co dla nich znaczy, a nie tak przemilczać wszystkie elementy. przecież nikogo nie urazimy tym, że obchodzimy swoje urodziny, czy coś.
to tak, jakby uważać, że na wesele nie powinno się zapraszać starych panien i kawalerów. a jak się zaprasza, to przynajmniej nie mówić, z jakiej okazji te wielkie przyjęcie...
zapomin dnia 02.12.2008 10:19
właśnie
Usunięty dnia 04.12.2008 23:23 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Przecież wśród adresatów nie wszyscy są wierzący.
- to po kiego grzyba im wysyłać? Tak źle i tak niedobrze, ale udawać, że Boże Narodzenie dotyczy czegoś innego niż dotyczy to już jaja nie z tej planety :D
soczewica dnia 08.12.2008 14:38 Ocena: Bardzo dobre
a jaja to przecież na wielkanoc... tylko byśmy wprowadzili im zamęt...
Figurka dnia 09.12.2008 17:33 Ocena: Świetne!
świetny tekst! prawdziwy. znajomi z Niemiec opowiadali, że u nich już nie nie mówi się Święta Bożegonarodzenia, tylko "świąteczne dni", odchodzi się od tego by nie urazić "cudzych uczuć i przekonań". Zadziwiające jest to, że buddyści, muzłmanie są pod jaką "ochroną" natomiast mnie ważne są uczucia chrześcijan??? Coś tu jest nie tak. Mam się wstydzić, że wierzę? To tak na marginesie, ale Twój tekst choć krótki dobrze obrazuje pewne tendencje. Co ciekawe, alergię na słow Jezus, mają również ci delkalrujący wiarę, jakby się wstydzili... Dlaczego chrześcijanie mają wciąż ustępować? A świeta Bożego narodzenia nie dotyczą przecież czegoś mało ważnego, wysyłam życzenia, często nawet z fragmentami Biblii również nie wierzącym znajomym - nigdy nie usłyszałam, że obrażam ich uczucia, często przeciwnie - wbrew pozorom - czekali właśnie na te, rodem z małej szopki na obrzeżach Betlejem :) Pozdrawiam serdecznie Autora.
Bradshaw dnia 25.12.2008 20:27 Ocena: Dobre
Świetny tekst, sprawia, że zaczynamy zastanawiać się nad tym czy kiedyś przyjdzie taki dzień, w którym okaże się, że chrześcijanie są poważnie traktowani. Porównując naszą sytuację z krajami muzułmańskimi możemy czuć się pokrzywdzeni, gdyż tam to my musimy się dostosować do nich i poddać ich woli. Przecież każdy człowiek wybierający się na wakacje do kraju muzułmańskiego w okresie Ramadanu może zapomnieć o posiłku w miejscu publicznym, gdyż nie wypada. Nikt nie wpuści nas do meczetu, ponieważ to nie miejsce dla osób niewierzących lub innego wyznania. Przykładów jest mnóstwo. Może i my zacznijmy więc traktować to co z nami związane jako symbol naszej potęgi..
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty