Modlitwa wewnętrzna, raz na jakiś czas. - Prostaczek
Proza » Miniatura » Modlitwa wewnętrzna, raz na jakiś czas.
A A A

Prosty - nieprosty. Głupi - niegłupi. Ważny - nieważny. Tych dychotomii nie da się wytrzymać na trzeźwo. I kiedy w sekwencji, moczenie się, psycholog, bójki, psycholog, kradzieże, psycholog, narkotyki, psychiatra, alkohol, psychiatra, narkotyki i alkohol, Bóg Ojciec, psychiatra, relanium, Duch Święty, psycholog (a może obydwaj na raz?), przychodzi kolej na Boga Ojca, to ja mu wtedy: 

No weź się kurwa zmiłuj. To takie łatwe. Tam se tylko pomyślisz czary-mary. No wiesz, jak w tej… kurwa no… A już wiem. W bajce o złotej rybce. Z resztą wiesz najlepiej. Kiedyś słyszałem, pod takim ładnym, ponurym obrazem, w koronie, że zajebiście umiesz czarować. No jak rybka może, to chyba taki Bóg Ojciec też da radę? Tam z tego, co na górze napisałem, to weź ten… no... prosty, niegłupi i ważny. Pamiętaj. Najistotniejsze, to ważny, że jak będę szedł, to będą mówili, " patrz, to ten ważny, co idzie tam o". Zapamiętaj sekwencję 1-2-1. Tylko tak szybko weź, bo jak wytrzeźwieję, to Ciebie już nie będzie. W sekwencji, alkohol, psychiatra, Ty się pokrywasz czasem, tylko z alkoholem. Bo jak przychodzi wiara - niewiara, to się jakoś tam łączy ze sobą, ale to już byś musiał pytać psychiatry. Pewnie go znasz. O! Jak już tak o nim gadamy, to mógłbyś go tego… no do tego… Do piekła? Wkurwia mnie. Mądrzy się, a chuja tam wie. I tak jakoś wygląda… Z tym uśmieszkiem swoim: "gardzę takimi jak ty". 

 Bo nie po to czytałem te wszystkie filozoficzne książki, żeby Ci zrobić na złość. W końcu to Ty wymyśliłeś, że będę się musiał golić, że umrę i będę się bał. Nie wiedziałem tylko, że tak bardzo. Że będę srał ze strachu. I jeszcze pewnie piekło. Z tym pojebanym psychiatrą, jeżeli wszystko się uda. A w połowie tych książek było, że mam duszę, a w drugiej połowie, że nie mam. I ja im wszystkim uwierzyłem i teraz mam - nie mam duszy. Ale to już Twoje zmartwienie. Ja się muszę napić. To ten… no…. Amen.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Prostaczek · dnia 10.02.2021 09:40 · Czytań: 257 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 8
Komentarze
Wiktor Orzel dnia 10.02.2021 09:40 Ocena: Przeciętne
Cytat:
Wkurwia mnie .


Bez spacji.

Cytat:
" patrz, to ten ważny, co idzie tam o"


Bez spacji, otwierający cudzysłów trzeba zamienić na dolny.

Cytat:
Bo nie po to czytałem, te wszystkie filozoficzne książki,


Niepotrzebny przecinek.

Cóż, widzę że na Portalu mamy ostatnio wylew literatury alkoholowej. Tutaj niestety, oprócz bełkotu, większej wartości literackiej nie widać.
Prostaczek dnia 10.02.2021 11:05
Dzięki za komentarz. Nie mam w edytorze dolnego cudzysłowiu. Pozdrawiam.
Wiktor Orzel dnia 10.02.2021 11:32 Ocena: Przeciętne
Owszem, bełkot może być wartościowy literacko, jeśli go odpowiednio zakorzenimy w narracji. Pijackie monologi mogą być świetnie napisane, żeby nie szukać daleko, to możesz zerknąć na tekst, który niedawno poleciłem. W tego typu tekstach można sobie pozwolić na bardzo wiele, od zgrabnych ciągów powtórzeń, celowych przejęzyczeń po surrealistyczne czy metafizyczne wstawki. Tutaj narracja powinna płynąć, nadmiar powinien się wylewać z każdym kolejnym akapitem.

Brakuje mi tutaj jakiegoś szerszego tła, kim jest podmiot, choćby zalążku informacji dotyczących narratora. Gdyby ta nadbudową się tutaj znalazła, to wtedy może nieco przychylniejszym okiem bym spojrzał na ten fragment, w tej formie tekst wygląda jak literacka wprawka, a nie dopracowana miniatura.

PS - widzę, że usunąłeś kawałek poprzedniego komentarza, ale postanowiłem zostawić moją odpowiedź, może coś z tego wyłuskasz dla siebie. ;)
Prostaczek dnia 10.02.2021 12:13
Wiktorze. Jeżeli skasowałem część komentarza, to dlatego, że doszedłem po przemyśleniu do racji, które później wypisałeś. Cóż. Zauważyłem, że zbyt osobiste jest to co piszę. Na granicy ekspiacji. Pisanie faktycznie wymaga chłodnego podejścia, którego ja z pewnością nie mam. Wniosek. Nie będę pisarzem. Ale, nic to. Nie jest to jakimś moim wielkim pragnieniem. Pozdrawiam.
Wiktor Orzel dnia 10.02.2021 12:19 Ocena: Przeciętne
Nie trzeba na chłodno, można też na gorąco, można też nawet pod wpływem. ;) Warto tylko dać potem czas zarówno sobie, jak i temu, co się napisało (Hemingway mawiał, żeby pisać po pijaku, a edytować na trzeźwo). Polecam metodę leżakowania - sprawdza się doskonale. W żadnym wypadku nie miałem zamiaru zniechęcać Cię do pisania.
Pozdrawiam!
Prostaczek dnia 10.02.2021 12:44
Nie zniechęcisz, a może czegoś nauczysz. Pozdrawiam.
Kazjuno dnia 10.02.2021 14:54
Tym razem, Prostaczku, nie podobało mi się. Muszę się w pełni zgodzić z Wiktorem Orłem. Bełkot ani śmieszy, ani nie szokuje. Brakuje mi kontekstu, albo sensu, w którym tekst mógłby tworzyć jakąkolwiek dramaturgię.

Nie lubię ganić słabszych tekstów, a ten kojarzy mi się z nieprzyjemnym wspomnieniem. Kiedyś nocowałem w hotelu przy Stadionie Śląskim i przez całą noc w sąsiednim pokoju moczymorda wyzywał swoją żonę, powtarzał się podobnie do twego bohatera. Gdzieś o trzeciej nad ranem już nie wytrzymałem. Wyszedłem i z kopa przywaliłem w jego drzwi. Na chwilę się przymknął. Po jakimś czasie ponowił monolog, może nieco ciszej. Prawie nie zmrużyłem oka.

Domyślam się, że Twoją intencją była (określę to oględnie i pewnie mało precyzyjnie), jakaś forma, ukazania sprzeczności natłoku wiedzy propagowanej przez ateistów w zderzeniu z dekalogiem, którym chyba(?) w młodości nasączony miał łeb pijaczyna.

Sorry, niewypał.

Pozdrawiam.
Marek Adam Grabowski dnia 18.02.2021 17:26
Tekst ciekawy, ale same przemyślenia podmiotu lirycznego są mało wartościowe, zarówno pod katem etycznym jak i estetycznym. Cytat zdecydowanie za długi.

Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty