Zaczerwienienie - Madawydar
Proza » Miniatura » Zaczerwienienie
A A A

Czerwień jest ognista. Jest mocna. Nie można jej nie zauważyć. Nie ukrywa się. Nie emanuje delikatnością. Objawia się jako zdecydowane działanie poddane sile woli. Dlatego zwraca na siebie uwagę. Doskonale współgra z innymi barwami. Krew jest czerwona, tak samo jak zbrodnia i przemoc. Rozkwita jak maki na polach walki i barwi bojowe sztandary.

Ale czerwień to również kolor miłości. To czerwień ust ukochanej dziewczyny czy młodzieńca. To rumieniec wstydu malujący się na licach kochanków podczas pierwszych miłosnych uniesień i kolor wzburzonej, wezbranej pożądaniem i podnieceniem męskości, a także owej niewieściej tajemnicy oczekującej wypełnienia. Ta także okresowy płacz macicy z żalu, że i tym razem nie zagościło w niej życie.

To również kolor krwi tętniącej życiem. Ileż to tej „radosnej krwi życia” przelało się przez moje ręce w trakcie odbieranych porodów. A ileż satysfakcji, ulgi i radości jest w tym fakcie, że krew nie wypływa już z rany, że poprzez podwiązanie, zaciśnięcie czy zszycie, ten życiodajny płyn powraca do swojego pierwotnego strumienia.

A serce? Przecież serce zawsze jest czerwone. Mnóstwo tej czerwieni rzuciłem na papier malując w dzieciństwie laurki dla mamy, babć, dziadków, ukochanych ciotek, wujków przedstawiających właśnie serce. Dzisiaj jeszcze, jakby tak przetrząsnąć stary zasobny kredens mojej mamy, czy również dostojną pod względem starości etażerkę, można się natknąć na schowaną gdzieś głęboko na pamiątkę taką laurkę namalowaną przeze mnie lub mojego brata.

Serce Jezusa, oczywiście rozjaśnione, bijące blaskiem, bo gorejące miłością malowane jest przez mistrzów zawsze w różnorakich odcieniach czerwieni.

Czerwień to także kolor polityczny. Kolor władzy. Barwa królów i kardynałów. Kolor idei: komunizmu, socjalizmu, stalinizmu i faszyzmu. Tylko tych dwóch ostatnich na całe szczęście nie dane mi było przeżyć osobiście, ale ich reperkusje na trale wyżłobiły meandry ścieżek również i w moich losach.

Czerwień ma też wymiar ekonomiczny, czy gospodarczy; czerwony Mikołaj to symbol Coca Coli, a czerwone ferrari jest marzeniem motoryzacyjnym każdego mężczyzny.

Czerwień to oprócz żółci i zieleni kolor lata, kolor maków, malin, wiśni, czereśni, poziomek, truskawek, pomidorów i niezliczonej ilości kwiatów.

To głównie czerwień wylewa się na niebo podczas wschodów i zachodów Słońca. Pamiętam jak będąc na wczasach z rodzicami ( jeździliśmy przeważnie nad morze) zachód Słońca był jednym z głównych celów wieczornych spacerów po plaży. Wschód i zachód Słońca zawsze mnie ekscytuje, imponuje mi swoją potęgą, bezmiarem i niepowtarzalnością efektów, a ściśle dokładną, precyzyjną powtarzalnością faktu. To koncert czerwieni w amfiteatrze nieba. Nic dziwnego, że pierwotni ludzie Słońce nazywali bogiem.

Czerwień cieszy głównie oczy, ale można też ją poczuć dotykiem, smakiem, węchem. Jeśli dotkniemy jej czubkiem palca, poczujemy coś pomiędzy żelazem a miedzią. Jeśli weźmiemy ją do ręki, będzie paliła. Jeżeli ją posmakujemy, wyczujemy smak solonego mięsa. Jeżeli włożymy ją do wargi, wypełni nam usta. Jeśli ją powąchamy, będzie pachniała ziemią.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Madawydar · dnia 11.02.2021 15:31 · Czytań: 503 · Średnia ocena: 4,25 · Komentarzy: 8
Komentarze
Wiktor Orzel dnia 11.02.2021 15:31 Ocena: Dobre
Cytat:
czerwony Mikołaj to symbol Coca Coli


Tutaj wystarczy z małej litery, a będąc dokładnym coca-coli.

Cytat:
( jeździliśmy przeważnie nad morze)


Niepotrzebna spacja po otwarciu nawiasu.


Cytat:
To głównie czerwień wylewa się na niebo podczas wschodów i zachodów Słońca

Cytat:
Wschód i zachód Słońca

Cytat:
Nic dziwnego, że pierwotni ludzie Słońce nazywali bogiem.


A czemu słońca z wielkiej litery? Narrator chyba nie jest astronomem, więc wielka litera jest tutaj nieuzasadniona.

Tekst się spodobał, ale brakuje mi tutaj pointy. Czytając ostatnie zdanie, odruchowo szukałem kolejnego. Warto nad tym zakończeniem jeszcze popracować.
Jacek Londyn dnia 11.02.2021 17:40
Cześć.
Ładne opisy, porównania, ale finał bez finału. Nie było uderzenia, a chciałoby się je poczuć. :)

Trochę uwag:

Dzisiaj jeszcze, jakby tak przetrząsnąć stary zasobny kredens mojej mamy, czy również dostojną pod względem starości etażerkę (...) - Napisałbym zamiast czy również - czy też i bez przecinka przed.

Czerwień to (...) Kolor władzy. Barwa królów i kardynałów. - Kardynałom (purpuratom) przypisałbym purpurę, niby blisko czerwieni, ale to jednak nie ona.

ale ich reperkusje na trale wyżłobiły meandry ścieżek - Reperkusje są związane raczej z czynnościami czy wydarzeniami.

wymiar ekonomiczny, czy gospodarczy - Bez przecinka, gdybyś się zastanawiał, to co innego.

Nic dziwnego, że pierwotni ludzie Słońce nazywali bogiem. - W tym przypadku Słońce pozostawiłbym w takim zapisie, jak jest. W innych zdaniach z małej litery. Był Bóg Słońce. Najprościej zapisać, : ... ludzie czcili Boga Słońce. :)

Pamiętam jak będąc - Po Pamiętam przecinek.

Jeżeli włożymy ją do wargi, wypełni nam usta. - To zdanie nie ma sensu.

Pzdr
JL
Marek Adam Grabowski dnia 12.02.2021 15:30 Ocena: Świetne!
To chyba proza poetycka? Tak czy owak jest to bardzo ładnie napisane. Pokazujesz niezwykłe podobieństwa: czerwień w sercu Jezusa, w komunizmie, i w coca-coli. I udaje ci się to bez popadnięcia w infantylizm. To jeden z najlepszych twoich tekstów.

Pozdrawiam
Madawydar dnia 15.02.2021 15:11
Wiktorze , Jacku i Marku

Dziękuję za lekturę, komentarz i pomoc w redakcji tekstu.

Pozdrawiam
mike17 dnia 18.02.2021 17:02 Ocena: Świetne!
Mnie brak finału zupełnie nie przeszkadza, bo jest to zbiór refleksji, a nie opowiadanie sensacyjne, w którym finał być musi.
Tyle tej czerwieni...
Jest wszechobecna i to chyba najważniejszy kolor.
Ustępują mu inne, bo ma w sobie dostojeństwo i powagę.
Z czerwienią nie można żartować - zatriumfuje tak czy owak.

Świetnie ująłeś wszystkie jej odmiany i aspekty.
Czerwień to życie, to przejaw Bytu we wszystkich jego odmianach.
Nie bez kozery w większości flag narodów jest kolor czerwony.

I miłość kojarzy się z czerwienią.
Z namiętnością.

Napisałeś naprawdę świetną miniaturkę, która do mnie przemawia.
Jest do zbiór faktów ubrany w dobrą polszczyznę,
Lektura wciąga od samego początku i trzyma aż do końca.
Choć to z pozoru statyczny tekst.
Ale w opisach czerwieni kryje się akcja, drugie dno.
I dlatego tak dobrze się to czyta.

Chciałbym zaprosić Cię do lektury mojej najnowszej miniatury :

https://www.portal-pisarski.pl/czytaj/70735/moj-krwawy-rubikon

Tekst na czasie, nawet bardzo.
Będzie mi miło, jak zajrzysz :)

Pozdrawiam
Madawydar dnia 19.02.2021 15:04
mike 17

Dziękuję bardzo za komentarz. Jest dla mnie budujący. Twój komentarz ma moc, czerwień ma moc i niech ta Moc będzie z nami.

Pozdrawiam.

Mad
Kazjuno dnia 20.02.2021 10:33 Ocena: Bardzo dobre
Sorry, Mad, że piszę z poślizgiem, ale brakuje mi czasu. Gama wpływów czerwieni na otaczającą nas rzeczywistość zaiste imponująca.
Chyba ze skromności nie wspomniałeś o jednym. Obaj mamy jakiś dorobek plastyczny i wiemy jak czerwień i jej odcienie, są bezcenne na paletach, gdzie zanurzamy pędzle.
Choć właśnie przez tę dodatkową pasję obok pisania, pewnie przyszło Ci na myśl jakie odniesienia do życia ma ten ważny kolor.

Esej/miniaturę napisałeś sprawnie i jak słusznie podchwycił Mark Grabowski, w manierze prozy poetyckiej.
Twoje postępy w sztuce pisania i elastyczność podejmowania niekonwencjonalnych środków artystycznych, godne pochwały.

Ahoj! Pozdrawiam Kapitanie.

Kaz
Madawydar dnia 22.02.2021 07:32
Dzięki Kaz za lekturę i komentarz, jak zawsze niekonwencjonalny, nietuzinkowy i cenny.

Pozdrawiam

Mad
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty