Nieme świadectwo - wolnyduch
Poezja » Wiersze » Nieme świadectwo
A A A
Od autora: W kwietniu 2022 r. przypada 82. rocznica Zbrodni Katyńskiej – zbrodni ludobójczej, dokonanej przez Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, na co najmniej 21 857 obywatelach Polski, wg. obecnych ustaleń. Osiemdziesiąt dwa lata temu funkcjonariusze NKWD w: Charkowie, Kalininie, Katyniu, Kijowie i Mińsku strzałem w tył głowy zamordowali jeńców przebywających w obozach w: Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku.

 


Bezzębne usta,
puste oczodoły.
Ludzkie relikwie
jak worki kartofli
do rowu wrzucone…

Strzępy rękawów
mundur z czci odarty
i orzełek polski
nie lśni, rdzą wyblakły,

Lecz krzyczy z krzyżykiem
wiszącym na szyi
rachitycznej piszczeli -
niemym świadectwem zbrodni
na katyńskiej ziemi.

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wolnyduch · dnia 21.05.2022 21:29 · Czytań: 405 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
Kobra dnia 21.05.2022 23:38
Wolnyduchu... pewnie napisałabym inaczej, ale to trudny temat. Widzę obrazy zapisane w wersach. Ale to jest to co wiem. Tekst jest zbyt oczywisty. Żeby wiersz mocniej wybrzmiał, pewnie trzeba głębiej. Nie podjęłam nigdy tego tematu, taka to jednak trudność.
Pozdrawiam ciepło.
wolnyduch dnia 22.05.2022 01:05
Witaj Kobro

Tak, to prawda, że to trudny temat, cóż piszę w zrozumiały sposób, wiem, że dziś jest lubiana hermetyczność. Jak mam być szczera nie za bardzo za nią przepadam, wiem, że zabawa intelektualna może jest fajna, ale często jest tak, że główkowanie nad wierszem i rozmyślanie o tym, co autor chciał powiedzieć też nie do końca jest super...

W każdym razie dziękuję za opinię. Cóż, osobiście najbardziej lubię pisać wiersze rytmiczne, biel nie jest moją specjalnością, od niedawna ją doceniam, wiele wierszy białych jak dla mnie jest bliższych prozie, niż wierszom, ale ja nie jestem znawczynią, ani uznaną poetką, ot to moje subiektywne odczucie szarego ludzika.

Najbardziej cenię klasykę, jak mam być szczera, choć biel też od może dwóch, trzech lat zaczynam doceniać, ale klasyka zawsze będzie mi bliższa.
W każdym razie dobrze wiedzieć w jakim kierunku powinno się zmierzać, choć z drugiej strony uleganie modom też nie jest dobre, msz.

Raz jeszcze dziękuję za poświęcony czas.
Pozdrawiam serdecznie :)
Lilah dnia 22.05.2022 08:26
Mam pytanie, wolnyduchu - dlaczego używasz słowa "sowieckich" /Związek Socjalistycznych Republik Sowieckich/? Nie istnieje skrót ZSRS tylko ZSRR i tak powinniśmy go rozwijać - Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Co do wiersza - temat trudny i trudno go przedstawić w sposób, który wszystkich by zadowolił. Ja osobiście nigdy nie próbowałam, ale kiedyś przekładałam wiersz Aleksandra Gorodnickiego o tej tematyce.


W Twoim wierszu w 1. i 3. zwrotce słyszę lekki rym: oczodoły - kartofli, piszczeli - ziemi, może więc i w 2. zmienić szyk /a przy okazji pozbyć się inwersji/ i też pojawi się rym:

Strzępy rękawów
mundur z czci odarty
i orzełek polski
nie lśni, rdzą wyblakły, /przeżarty?/

Pozdrawiam serdecznie :)
Kobra dnia 22.05.2022 11:07
...ale "obdarty", "przeżarty" - ma być rym?

Ja uważam, że pisanie tekstów z rymem i rytmem jest trudne. :) Stąd preferuję białe. ;)
wolnyduch dnia 22.05.2022 12:12
Witam miłe Panie - Lilath i Kobrę
Re: Lilah
Masz rację, za moment naprawię swój błąd, to notka z netu i tam był błąd, który ja powieliłam.
Co do Twojej propozycji, to dzięki za nią, skorzystam, faktycznie jest tutaj inwersja.

Pozdrawiam serdecznie

Re Kobra

Czasem rym niestety u mnie się pojawia, ale wiem, że nie tylko u mnie często czytam białe wiersze i ten rym widzę, mnie jest trudno pisać bez rymów, one same wchodzą do głowy.
Co do podziału na wiersze białe i rymowane, to w sumie każdy powinien pisać tak jak mu w duszy gra, w taki sposób, jaki mu jest najbliższy, choć sądzę, że warto próbować, w końcu jak to mówią - jak się nie przewrócisz, to się nie nauczysz...

W moim odczuciu to pisanie dobrych wierszy białych jest znacznie trudniejsze, zdaję sobie sprawę, że poziom taki, jak Ty Poetko osiągnęłaś niewiele osób może osiągnąć. Ja to widzę, poza tym ja wiem, że poezja ewoluuje, jak każda dziedzina sztuki, bo to jest sztuka, tylko są takie
osoby jak ja, którym trudno się przestawić na takie zmiany. Poza tym, w moim odczuciu zarówno rym jak i biel mogą istnieć obok siebie równolegle, szkoda tylko, że często ten rym jest uważany za coś gorszego, takie odnoszę wrażenie, za coś, co jest niemodne i w związku z tym nie warto tego czytać.

W każdym razie dziękuję, iż wierszyk został przeczytany i że mogłam zapoznać się z powyższą opinią. Wiem, że temat jest trudny, że to trochę porywanie się z motyką na słońce, ale niestety miewam takie porywy. Mam np. wiersz o Gen. Nilu, też nie jest to łatwy temat, obawiam się, że napisałam go zbyt patetycznie, ale może jeszcze go tutaj kiedyś dam, żeby zobaczyć jaki jest odbiór innych osób, jeśli oczywiście ktoś zechce się podzielić swoim odbiorem w komentarzu...

Pozdrawiam serdecznie :)
Lilah dnia 22.05.2022 12:21
wolnyduch napisała:
Co do Twojej propozycji, to dzięki za nią, skorzystam, faktycznie jest tutaj inwersja.

Ja nie odrzucam całkowicie inwersji, czasem się bez niej nie da /zwłaszcza w przekładach tego doświadczam/, ale tam, gdzie to możliwe rezygnuję z niej. Miłego! :)
wolnyduch dnia 22.05.2022 12:28
Re: Lilath

Tak, ja to wiem, ale mogę w obronie inwersji rzec, iż nawet ci znani i uznani też ich używali i używają nadal, bo faktycznie czasem trudno się bez nich obejść.

Miłego dnia życzę :)
Lilah dnia 22.05.2022 12:29
:) :) :)
Yaro dnia 28.06.2022 21:39 Ocena: Świetne!
GUZIKI
/Pamięci kapitana Edwarda Herberta/
Tylko guziki nieugięte
przetrwały śmierć świadkowie zbrodni
z głębin wychodzą na powierzchnię
jedyny pomnik na ich grobie są

aby świadczyć Bóg policzy
i ulituje się nad nimi
lecz jak zmartwychwstać mają ciałem
kiedy są lepką cząstką ziemi

przeleciał ptak przepływa obłok
upada liść kiełkuje ślaz
i cisza jest na wysokościach
i dymi mgłą katyński las

tylko guziki nieugięte
potężny głos zamilkłych chórów
tylko guziki nieugięte
guziki z płaszczy i mundurów
wolnyduch dnia 29.06.2022 19:38
Witaj Jarku
Miło, że sięgnąłeś do starszego, można rzec wiersza.
No, cóż, to prawda, że Herbert też pisał o guzikach które są świadkami zbrodni, ale ja tutaj nie piszę tylko o nich, ale u mnie też się pojawiają, owszem,
ale mimo drobnego podobieństwa mój wiersz nie był wzorowany na wierszu
tego doskonałego poety, z pewnością nie jest to plagiat, choć pojawia się tutaj ten sam rekwizyt.
Tak poza tym, jak widać, nawet tej rangi Poeta rymował, zatem
to też o czymś świadczy, msz, czyli świadczy tyle, iż
rym nie musi być potępiony i uważany za coś niedozwolonego...

Dzięki za czytanie i pozytywną ocenę, Jarku.
Pozdrawiam Cię serdecznie :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ajw
28/04/2024 10:25
Kajzunio- bardzo mi miło. Dziękuję za Twój komentarz :) »
ajw
28/04/2024 10:23
mede_o - jak miło, że wciąż jesteś. Wzruszyłaś mnie :)»
Kazjuno
28/04/2024 08:51
Duży szacun OWSIANKO! Opowiadanie przesycone humanitaryzmem… »
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty