Liberte artistique - Chemiczna
Publicystyka » Eseje » Liberte artistique
A A A
Wolność. W O L N O Ś Ć. w o l n o ś ć. W! o! l! n! o! ś! ć! A połączenie liter wielkich z małymi pozwolę sobie odpuścić (cóż za samowola). Lecz czymże jest wymieniona czterokrotnie ( biorąc pod uwagę wyraz końcowy to pięcio) 'wolność'? Tak, znowu "Słownik psychologii" jest oblegany przez me zmarznięte dłonie, które przeszyte zimnem (czuję jakby było -10, co najmniej, choć w rzeczywistości jest 17) niezgrabnie poszukują strony 833. Otóż wolność jest terminem, który ma dwa odrębne zastosowania w psychologii. 1). Poczucie, iż ma się osobistą kontrolę nad swymi wyborami, decyzjami, działaniami etc. Uczucie, że czynniki zewnętrzne mają mały wpływ (lub żaden) na nasze zachowanie. To znaczenie oddaje wyrażenie "wolność rwolność (do) ...(robienia czegoś)" ; 2). Stan minimalnego obarczenia bolesnymi sytuacjami, szkodliwymi bodźcami, gadem, bólem itd. Do tego znaczenia odsyła wyrażenie "wolność od... (robienia czegoś)". Zagadnienie niezwykle skrócone- w ramach pilnowania się objętości tekstu i walki z jego nadmierną analizą (co prowadzi do objawów nieznośnych). A tymczasem wycinek ustawy -art.31 (wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela; zasady ogólne).

1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.

2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.

3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

To samostanowienie wyborów, wolność "daje nam" pole do swoistego kształtowania moralności, to zostawianie komuś swobody w wyborze decyzji, nawet gdy ta jest zgoła irracjonalna, czy szalona. Ogólnikowo wolność traktowana jest jako brak ograniczeń, ale jej absolutyzm w rękach człowieka doprowadziłby do chaosur30;

A w rękach artysty? Artysta. A R T Y S T A. a r t y s t a. A! r! t! y! s! t! a! A połączenie liter wielkich z małymi pozwolę sobie odpuścić. Etymologia słowa: z łaciny artista to 'uczeń albo mistrz sztuk wyzwolonych'. A kimże on jest? "Artysta, prawdziwy artysta, a nie przeintelektualizowany młynek mielący automatycznie wszystkie możliwe wariacje i perturbacje, nie powinien bać się cierpienia." Artysta tworzy dzieła wszelakie. Ma wrażliwość większą niż przeciętny człowiek, balansuje też czasem na granicy abstrakcji. Ma skłonność do mizantropii i tendencje do próżności, choć ci najwięksi są też najbardziej skromni. Ma talent, zmysł, oddycha kreowanymi przez siebie płaszczyznami, dąży do przekazania ludziom najważniejszych wartości. Moralizuje, kształtuje też niekiedy subtelne wyroki ukazane w sposób metaforyczny. Całym sobą uwydatnia emocje, oddaje się sztuce i pławi się w jej konsystencji. Widzi świat inaczej, przez pryzmat swego temperamentu, osobowości, dostrzega niezauważalne, czuje nieodczuwalne. Stanowi inspirację, jest swobodną duszą z patentem na tworzenie -ale za co go tak cenimy? Za niekonwencjonalność i łączenie wszystek pomysłów w piękny wyraz, jakim jest sztuka. Często nie potrafi zdefiniować własnej tożsamości. Jedyny defekt: niezrozumienie, zarzucanie dziwactwa, niekiedy wręcz szaleństwa i niepoczytalności...

Te dwa akapity doprowadziły po 2 276 znakach do równania: artysta + wolność= wolność artystyczna. Tak, tak teraz nastąpi tak bardzo nieprzewidywalne pytanie :Czymże jest wolność artystyczna? ( plus pytanie dodatkowe: jakie są jej granice? (jeśli w ogóle takowe istnieją )). To swoboda na jaką artysta może sobie pozwolić. Jednak tutaj pojawia się sprzeczność, artyzm powinien mieć granice w postaci braku granic, powinien obrazować natchnienie twórcy, a sztuka z założenia powinna być kontrowersyjna (w tym tkwi jej piękno). Jestem świadoma nadużycia form słowa "powinno", ale to z zaistniałej konieczności.

Kontrowersyjna, więc poruszająca treści nie uznane jednoznacznie za odpowiednie, odróżniające się od przyjętych norm, konsolidująca często środowiska awangardowe (ale to temat zdecydowanie nie mogący się zmieścić w jedynym czy dwu zdaniach, to wręcz byłoby czynem haniebnym). Sztuka to manifest poglądów, wysublimowany traktat o odczuciach i forma skłaniająca do refleksji. Ale czy istnieje granica, gdzie następuje kres sztuki a zaczątek niepoprawnego umiłowania przez artystę rzeczy wulgarnych, obelżywych, uznawanych za gorszące i świadomy wpływ na odbiorcę poprzez te środki? Tutaj nasuwa się pytanie czy to jeszcze artyzm czy to już wszechobecna wizja niepoprawności i popularyzacja nieodpowiednich treści. Jednak automatycznie jest to też droga do prezentacji określonych aspektów życia, wręcz brutalna, ale przez kontrowersyjność zyskuje rozgłos, dociera do szerszej publiki. Tym bardziej intryguje, kusząco zwabia...

Przykładem artysty kontrowersyjnego może być choćby współczesny fotograf aktów Jock Sturges. Zazwyczaj sceneria jego zdjęć sprowadza się do dwu miejsc: francuskiej plaży nudystów i kalifornijskich wybrzeży. Swe zdjęcia stylizuje na starsze, ów pasjonat na potęgę latem oddaje się w każdej chwili swej pracy. Zazwyczaj pozują mu kilku lub kilkunastoletnie dziewczynki, fotografie są esencją łączącą naturalność i łagodność, ukazują subtelną niewinność. Jednak z powodu wykonywanej pracy wielokrotnie dorobek ów artysty utożsamiany był z pornografią, na koncie ma liczne oskarżenia. Najpoważniejsze z nich to aresztowanie w 1990 roku przez FBI (pod zarzutem rozpowszechniania dziecięcej pornografii) w wyniku czego skonfiskowano jego sprzęt i wszystkie zdjęcia, jakie znajdowały się w studio. Stowarzyszenia nudystów i środowisko fotograficzne USA odważnie zaprotestowało z powodu takiego traktowania twórcy. Co wpłynęło na to, iż sąd odstąpił od oskarżeń, jednakże część sprzętu i twórczości Sturgesa została podczas śledztwa zniszczona. Jednak to za sprawą tego zdarzenia jego popularność znacznie wzrosła, sukcesywnie zaczęto akceptować taką formę fotografii, respektować jego sztukę. Aczkolwiek obecnie organizacje chrześcijańskie i konserwatywne w swoisty sposób walczą z artystą, urządzają pikiety . "Publikują ocenzurowane zdjęcia fotografa, opisując, jak szkodliwe są tego typu działania.", nieugięcie uważają to za uniżanie wartości sztuki, a twórczość autora sprowadzają do gorszących 'wzorców' współczesności. Tylko, gdzie leży ta granica? (powtarzalność pytania, ach). Motywowana jest wyobraźnią artysty, to on wytycza sobie swobodny balans. A my jako jednostki świadome, wyposażone w zdolność podejmowania wyborów winniśmy umiejętnie selekcjonować przejawy sztuki, gdyż to pojęcie bardzo relatywne, a człowiek jest na tyle myślącą istotą, że sam powinien ustalić sobie ową granicę, artysta natomiast ma własną i czasem będą one rozbieżne.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Chemiczna · dnia 22.03.2009 15:02 · Czytań: 1067 · Średnia ocena: 3,13 · Komentarzy: 9
Komentarze
Krystyna Habrat dnia 22.03.2009 18:30 Ocena: Dobre
Przeinteletualizowane.
Usunięty dnia 22.03.2009 18:47 Ocena: Dobre
inteligentnie.
Usunięty dnia 22.03.2009 23:34 Ocena: Bardzo dobre
Lubię takie teksty.
Szuirad dnia 23.03.2009 23:05 Ocena: Dobre
"sobie ów granicę" - chyba "ową" - to w końcówce :)

Na szczęście tej granicy nigdy nie uchwycimy. Dla jednych fakt ten oznacza wolność , inni nigdy tego nie zrozumieją i sami będą narzucać swoje granice. Jedno jest pewne starć i dyskusji nie braknie do końca świata :)
Samuel Niemirowski dnia 24.03.2009 00:45 Ocena: Dobre
Jako artysta-fotografik nie widzę nic artystycznego w zdjęciach ludzkiego ciała.

No tekst jest taki, jak każdy widzi. Moim zdaniem niezbyt trafny merytorycznie.

Jeśli zaś chodzi o formę - trudno jest połączyć wykrzykniki i ogólną ekstrawagancję z poważnym rozważaniem danego tematu. Mistrz umie to zrobić bez zgrzytu, ktoś dobrze, bardzo dobrze lub średnio piszący wiele ryzykuje. Odważnie, acz nieudanie.

db
Lorelay dnia 24.03.2009 11:01 Ocena: Przeciętne
Przeintelektualizowane i "przeartystycznione". Do mnie, prostej czytelniczki nie trafia, mam wrażenie przekombinowania. Pochwała awangardy... zdecydowanie nie temat dla mnie. Wolę jednak prozę dla zwykłych, przeciętnych ludzi, niż wywody nad artyzmem artysty, artystyczną wizją przesycone.

Swoją drogą nie widzę nic złego w ukazywaniu ciała ludzkiego i widzę w nim piękno, ale sprawa z ciałem dzieci wygląda zupełnie inaczej. Ja bym nie zgodziła się, by moja córka w wieku kilku czy kilkunastu lat pozowała takiemu "artyście". Mogą to robić dorosłe kobiety i mężczyźni, jeśli chcą, nie mam nic przeciwko. Dzieci jednak wolałabym by zostawiły w spokoju wszystkie wizje artystyczne nadludzkich adeptów sztuki.
Chemiczna dnia 25.03.2009 21:03
ową, ową faktycznie, bo kogo?co?
oksana meyla dnia 27.03.2009 23:34 Ocena: Bardzo dobre
Przeintelektualizowane,przeinterereteeeane oraz przetertofoliowane... itd,itd. Poprzeczka za wysoko? Zacząłem czytać i tekst jest o czymś a to już coś. Cechą natomiast rzeczy przeintelektualiaowanych jest to ,że są o wszystkim i o niczym. tu tego nie widzę. Równanie mi się podoba : artysta + wolność= wolość artystyczna. W muzyce utwór jest dobry wtedy ,kiedy słuchając go nie możesz usiedzieć spokojnie na krześle ale nie potrafisz odppowiedzieć dlaczego. W twoim utworze tak jest,przeczytałem nie skończyłem-bo muszę się zastanowić ....
ginger dnia 31.03.2009 12:18 Ocena: Dobre
Hmm... Troszkę przerost formy nad treścią. Tak ja to odebrałam. Gdzie leżą granice wolności artystycznej? Nie wiem. Określenie ich jest trudne. Wiem natomiast, co dla mnie sztuką nigdy nie będzie, choć inni będą się przy tym upierać.
Tekst całkiem niezły, ale mogłabyś pisać prościej - wtedy lepiej trafiłoby do odbiorcy :yes:
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty