Słowiki - Hedwig
Proza » Inne » Słowiki
A A A
Mojej Mamie
Jak wiadomo słowik z baśni Andersena został wymieniony na innego, sztucznego. Ten prawdziwy, uwięziony w klatce znudził się cesarzowi chińskiemu, który wolał słuchać melodii mechanicznej. Na szczęście cesarz zrozumiał swój błąd a prawdziwy słowik zdążył mu wytłumaczyć, że może być szczęśliwy tylko na wolności.
Myślę, że nasze polskie słowiki /szary i rdzawy/ jeszcze długo będą cieszyły się sympatią i nie grozi im zagłada. Bo słowik to ptak zakochanych. A zakochani byli, są i będą.
Ostatnio słuchałam śpiewu „własnego” słowika w ubiegły czwartek wieczorem. Siedział sobie na czubku mojego świerka i śpiewał tak:
Kut-ti-ku-ti tiuk- tiuk kiaj-ja kia-ja tiu-ku-wit tiu-ku-wit kiu-wit-wit-wit tktktk
A po jakimś czasie zmienił repertuar na:
iii-iit iiuuut tiuku-ti-ku-tik kiakiakia-wit wi ii wiii ju-wiwit tiotiotio-wit
Nie śmiejcie się. Jak go tylko usłyszałam, to od razu zaczęłam zapisywać. I tak mi wyszło.
Sąsiad na działce /poeta/ powiedział wprawdzie, że słowik jest jego, tylko przyleciał na moje drzewo, ale nie zgadzałam się z jego wersją. I prawie że się pokłóciliśmy… .
Ale potem przypomniał sobie mój wypadek na działce i stwierdził, że namówił swojego słowika żeby do mnie przyleciał i tak pięknie śpiewał.
A potem zaczął śpiewać drugi słowik, który siedział ukryty w krzaku bzu. I jeszcze jeden za domkiem. I nie było już słychać głosów ludzkich, bo rozpoczął się prawdziwy koncert na kilka ptasich gardziołków.
Słowiki śpiewają dla wszystkich – dla królów i dla chłopów, a przede wszystkim dla swoich samiczek. Bo to tylko samczyki śpiewają. W tym czasie ich samiczki wysiadują jajka.
Czasami wprawdzie:
„Płacze pani Słowikowa w gniazdku na akacji, bo pan Słowik przed 9-tą miał być na kolacji” – ale zupełnie nie potrzebnie, bo pan Słowik jest jej wierny, tylko czasami w piękny wieczór musi się przejść piechotą….
Podobnie jak skowronki – słowiki też są ptaszkami małymi i niepozornymi. Są szare, z lekkim rdzawym zabarwieniem. Ich największym bogactwem jest głos.
Władysław Broniewski tak pisał w wierszu „Słowik”:
„W pieśni słowika….
Jakaś muzyka…
Jak to wysłowić,
Co mówi słowik,
I jak to w ogóle nazwać?
Ja bym słowika
Nazwał strumykiem,
Który ku sercu płynie,…..”
Przecież wiadomo, że słowiki śpiewają o miłości. A starzy, mądrzy ludzie kiedyś mówili, że „miłość chroni od śmierci.”
Chociaż króla Władysława Jagiełłę właśnie śpiew słowików doprowadził do śmierci. Za często słuchał ich śpiewu w majowe noce w Gródku Jagiellońskim i przeziębił się. I nie było dla niego ratunku.
Więc może nie powinno się słowików słuchać za długo?
Słowiki śpiewały także tamtej nocy w Weronie, gdy Julia mówiła do Romea:
„Odchodzisz? Jeszcze ranek nie tak blisko,
Wszak to słowik, nie skowronek się odzywa…”
-----------------------------------------------------
W piątek rano wzięłam sekator i podeszłam do krzaka tawuły. Chciałam go przyciąć, bo przekwitły już jego białe kwiatki. Nagle koło mnie przeleciał malutki ptaszek, za chwilę wrócił i latał nad moją głową przez chwilę. Odgarnęłam gałązkę krzaka i zamarłam. W malutkim gniazdku siedziała na jajkach samiczka słowika. Gdy mnie zobaczyła zerwała się przerażona i odleciała. Zobaczyłam wtedy leżące w gniazdku cztery malutkie, oliwkowe jajeczka. Odsunęłam się od razu od krzaka. Para słowików usiadła obok na płocie i zaczęła dziwnie piszczeć.. Najwyraźniej usiłowały odwrócić moją uwagę od gniazdka.
Odeszłam cicho i więcej w ten zakątek działki nie chodziłam. Mam nadzieję, że wszystko wróciło potem do normy, bo po pewnym czasie usłyszałam znowu piękny śpiew.
Śpiewu słowików bardzo często słuchałam w dzieciństwie w ogrodzie babci. Potem przez wiele lat w Parku Łazienkowskim a przez ostatnie lata na swojej działce. Prawie zawsze z tą samą osobą. Tą, której dedykuję ten tekst.
Bardzo chciałabym, żeby TAM też śpiewały słowiki.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Hedwig · dnia 21.06.2012 08:10 · Czytań: 1618 · Średnia ocena: 3,67 · Komentarzy: 24
Komentarze
shinobi dnia 21.06.2012 09:34
Mam kilka uwag krytycznych. Tematyka jest ok, ale każdy temat odpowiednio podany jest interesujący, naprawdę każdy. Chodzi mi o styl, sposób w jaki konstruujesz wypowiedzi jest na moje oko ciut niedojrzały, nie to, że prosty, ale jakoś tak, nie wiem, "małoletni". Może spróbuj pokombinować trochę. Odjechać w jakimś kierunku.

Ale ma to jakiś swój ciepły urok, i może to jest zaletą.
dr_brunet dnia 21.06.2012 11:18
To jest konkret, no bo jak odjechać przy słowikach, nie mając niczego zielonego w zanadrzu:)
Hedwig dnia 21.06.2012 11:39
Shinobi - ten tekst jest dedykacją dziecka dla matki /niezależnie od tego ile lat ma dziecko/. Więc określenie "małoletni" odbieram jako komplement. Cieszę się, że zauważyłeś "ciepły urok".
Dziękuję i pozdrawiam:)
dr_brunet - można odjechać i bez kamyka zielonego ściskanego w ręce... w końcu: "zieleni było w bród", /zupełnie jak tych grzybów u Wieszcza/.;)
zajacanka dnia 21.06.2012 12:07
Urocze i wzruszające przy końcu, Hedwig.

Za shinobi wspomnę o stylu, kilku powtórzeniach niepotrzebnych, coś z dopowiedzeniami nie tak...

Ogólnie rozśpiewane :)
Anushka dnia 21.06.2012 16:42
Tekst kojarzy mi się z apelem szkolnym. Takim, na który dzieci przygotowują wystąpienia na dany temat, a potem publicznie je wygłaszają. Z tego co widzę w Twoim komentarzu, miało być dziecięco, więc chyba dobrze odczytałam tekst :) Zainteresował mnie fragment o Jagielle :) Czy to prawda z tym słowikiem? :)
Hedwig dnia 21.06.2012 16:48
Zajacanko - dziękuje za wzruszenie :)
Anushko - Władysław Jagiełło zmarł w Gródku Jagiellońskim koło Lwowa /teraz Gorodok/ .Jest taka legenda, że słuchając śpiewu słowików....Pozdrawiam
Dobra Cobra dnia 21.06.2012 17:30
"Czego oko nie widziało i ucho nie słyszało, i co do serca ludzkiego nie wstąpiło, to przygotował Bóg tym, którzy go miłują." 1 Kor 2, 9.

Słowik będzie tam tylko dodatkiem...



DoCo pozdrawia.
mike17 dnia 21.06.2012 17:59
Miłe wywody i sentymentalne dość, że człek się rozczula i z przyjemnością brnie do końca, bez poczucia zawodu.

Pozdrawiam!
Hedwig dnia 21.06.2012 18:04
Dobra Cobra - dziękuję i pozdrawiam
Mike17 - cieszę się, że z przyjemnością.... :)
MRP dnia 21.06.2012 19:06
No to może ja, dla przeciwwagi. 4:30 rano. Szarość, sine niebo szczelnie zasnute chmurami. Pragnę snu, mam dzień wolny, pragnę wypocząć. Czy było mi dane? Oczywiście że nie. Pierzaste diabły rozpoczynają swe concerto, kakofonię hałasów, słowicze trele, niczym najgorsza tortura z dziewiątego kręgu dantejskiego piekła. Rozsiadły się na drzewie pod mym oknem i śpiewają. Marzę o sztucerze, ba! O działku przeciwlotniczym.

A co do tekstu - widziałbym go w niedzielnym wydaniu jakiejś codziennej gazety. Ot tak, aby poczytać przy kawie i ciasteczkach.
Kulturalny dnia 21.06.2012 19:29 Ocena: Przeciętne
Dlaczego tak infantylnie o tym piszesz? Chodzi mi o styl.

"Na szczęście Cesarz zrozumiał swój błąd."

Co to jest? Praca pisemna, klasa piąta podstawówki ? :D
Hedwig dnia 21.06.2012 21:02
MRP - mam propozycję, żebyśmy się zamienili miejscem zamieszkania. Bo ja mam o 4.30 rano pijackie awantury, motocyklistów jeżdżących pod oknami, trzaskanie drzwiami od windy, ujadanie psów ... i też marzę o działku przeciwlotniczym :p
Zdaję sobie doskonale sprawę z tego, że tekst w śpiewajacych słowikach jest w XXIw conajmniej śmieszny. Pozdrawiam.
Kulturalny - nawet nie wiesz jak mnie rozbawiłeś.... bo ja właśnie kończę piątą klasę podstawówki zaocznie.
Podaj mi proszę gdzie są Twoje teksty żebym mogła zorientować się w której jesteś klasie....Pozdrawiam i dziękuję za fajny komentarz.:p
Miranda dnia 22.06.2012 12:19 Ocena: Świetne!
Jaguś, słyszę te Twoje słowiki, chociaż za oknem mam tyko wróble. Wzruszyłam się. Pozdrawiam
Kulturalny dnia 22.06.2012 19:50 Ocena: Przeciętne
Oj, obawiałem się właśnie tego, że potraktujesz moje słowa zbyt dosłownie i weźmiesz zbyt do siebie. Miałem na myśli to, że kompozycja zdania jest dość infantylna. Ale bynajmniej nie traktuj tego jako przytyku w Twoją stronę. Jest takim małym cukiereczkiem w tekście, który przywołuje uśmiech na twarzy, budzi jakieś takie wesołe ciepło podczas czytania. Z reguły gdy śledzę opowiadania zamieszczane na takich serwisach, to większość próbujących swoich sił w pisaniu, stara się pisać pompatycznie i wyniośle, komplikując przy tym dużo. Dlatego też, bardzo miłym zaskoczeniem było natrafienie na takie kwiatuszki w Twoim tekście. :) Bez ataków i niepotrzebnego "hejtu" nie miałem nic złego na myśli.
Hedwig dnia 23.06.2012 20:04
Mirando - dziękuję serdecznie i pozdrawiam :)
Kulturalny - życzę powodzenia na PP
Wasinka dnia 26.06.2012 10:52
Troszkę za dużo słowików jak dla mnie. Nie w sensie ptaszkowym, ale słownym zwyczajnie.
Mam wrażenie liźnięcia jeno tematu, prześliźnięcia się, rzucenia myśli i przefrunięcia dalej. Może i tak być powinno, skoro to tekst o słowikach :).
Patrzysz na świat z dziecięcym zachwytem - i to wywołuje uśmiech i ciepło w sercu.

Pozdrawiam z rozjaśniającym się niebem.
Hedwig dnia 26.06.2012 12:41
Dziękuję, czyli nie jest całkiem źle? :p
Wasinka dnia 26.06.2012 13:38
Temat sympatyczny i hm... mile słodki :).
Krystyna Habrat dnia 26.06.2012 18:13
Bardzo lubię o słowikach - wszystko. I słowiki. A ten Andersena był w dzieciństwie moim ulubieńcem. \Podoba mi się ten tekst. Potrafisz nawet odczytać słowiczą mowę.
Tylko radziłabym zachować tu czystość formy, bo chwilami, na środku, to piękne opowiadanie nabiera cech publicystycznych, staje się felietonem, potem esejem, wreszcie znów ślicznym opowiadaniem. Zaliczasz, Hedwig, ten tekst do Innych, ale zmień ociupinkę sam środek oraz dwa pierwsze zdania i będzie doskonałe opowiadanie. Coś lepszego niż felieton.
Podziwiam twoją wrażliwość na barwy i dźwięki oraz umiejętność tworzenia z takich drobiazgów opowiadań.
Hedwig dnia 26.06.2012 19:49
Wasinka - dziekuję:)
Sokol - jestem wzruszona:) że nawet w tak przeciętnym tekście potrafisz znależć dobre strony... a przez to zmotywować mnie do dalszego pisania. Dziękuję bardzo serdecznie i pozdrawiam.
dr_brunet dnia 27.06.2012 09:07
wieszczowymi grzybami to bym się tak nie podniecal-wiadomo co z nich wyszła za zupa:)
Hedwig dnia 27.06.2012 09:31
Innymi grzybkami też nie ;)- lepiej już słuchać tych banalnych słowików i jeszcze kosów, bo one też pięknie śpiewają
MamaMuchomorka dnia 27.06.2012 12:29 Ocena: Bardzo dobre
Przeczytałam wczoraj, dzisiaj, jak czas pozwoli przeczytam jutro. Bardzo ładny obraz namalowany słowami. Jedno co mnie drażni, to wielokropkowe wielokropki, przez to tekst w moim odczuciu staje się niechlujny. Mam tu u siebie tych śpiewaków i akurat dają koncert. Myślę, że są Tam słowiki inaczej nie miałby sensu ich śpiew. Pozdrawiam
Hedwig dnia 27.06.2012 12:53
MamoMuchomorka - dziękuję serdecznie. Bardzo się cieszę z takiej opinii. Zlikwiduję nadmiar tych wielokropków . Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Dzon
30/04/2024 22:22
Bardzo mi się spodobało. Płynie dynamicznie. Jestem fanem… »
Dzon
30/04/2024 22:08
Widać,że tekst jest bardzo osobisty. Takie osobiste… »
Dzon
30/04/2024 21:53
;-) Uśmiechnąłem się. Jest koncept. Może trochę do… »
valeria
30/04/2024 16:55
Nie bardzo rozumiem:) »
valeria
30/04/2024 16:54
Fajne »
valeria
30/04/2024 16:53
No ja przepadam:) »
valeria
30/04/2024 16:52
Ja znowuż wychwalam Warszawę:) »
valeria
30/04/2024 16:50
Jest pięknie, dzisiaj bardzo gorąco, cudna pogoda. Wiersz… »
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ajw
28/04/2024 10:25
Kajzunio- bardzo mi miło. Dziękuję za Twój komentarz :) »
ajw
28/04/2024 10:23
mede_o - jak miło, że wciąż jesteś. Wzruszyłaś mnie :)»
Kazjuno
28/04/2024 08:51
Duży szacun OWSIANKO! Opowiadanie przesycone humanitaryzmem… »
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
ShoutBox
  • Dzon
  • 30/04/2024 22:29
  • Nieczęsto tu bywam, ale przyłączam się do inicjatywy.
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
Ostatnio widziani
Gości online:33
Najnowszy:Poeta_Mariusz