zimna miłość - ajw
Poezja » Wiersze » zimna miłość
A A A

 

nie martw się wrócę

mówią i odchodzą

w kierunku nieba

zapatrzeni w słońce

 

przesuwają horyzont

perspektywą pionu

pożądając nagości

szczytów w bieli lśniących

 

a one zostają i gryzą poduszki

drgają im ramiona gdy nocami łkają

 

lecz nie czują żalu

do zimnych kochanek

choć te bez skrupułów

mężczyzn zabierają

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 10.10.2013 18:41 · Czytań: 850 · Średnia ocena: 4,25 · Komentarzy: 19
Komentarze
mike17 dnia 10.10.2013 19:59
Witaj, Ajw :)
Garść moich małych sugestyj:
Cytat:
nie martw się wrócę

mówią i od­cho­dzą

w kie­run­ku nieba

za­pa­trze­ni w słoń­ce



prze­su­wa­ją ho­ry­zont

per­spek­ty­wą pionu

po­żą­da­jąc na­go­ści

szczy­tów w bieli lśnią­cych

użyłaś hurtem bardzo już zużytych, wyeksploatowanych na maxa słów w poezji.
To nie robi dobrze wierszowi - może warto zastąpić to czymś bardziej finezyjnym, przede wszystkim mniej dosłownym, bardziej "pod domysł" niż na tacy :)
Cytat:
po­żą­da­jąc na­go­ści

szczy­tów w bieli lśnią­cych

inwersja zbędna moim skromnym: może tak?
szczytów lśniących w bieli
brzmi to moim zdaniem naturalniej, omijasz patos i archaiczny podźwięk tego wersu.
Cytat:
a one zo­sta­ją i gryzą po­dusz­ki

drga­ją im ra­mio­na gdy no­ca­mi łkają

chyba to śmiało można ad kosz, bo wiadomo, komu drgają :)
"łkają" jak dla mnie cuś za ckliwo, jak na nowoczesny poem.
Cytat:
lecz nie czują żalu

do zim­nych ko­cha­nek

choć te bez skru­pu­łów

męż­czyzn za­bie­ra­ją

inwersja w ostatnim wersie brzmi nienaturalnie, może: choć te bez skrupułów zabierają mężczyzn?

Warto dać szlif temu wierszowi, bo jest o czymś i warto to wydobyć.
Mały lifting, a będzie good :)
ajw dnia 15.10.2013 19:16
Witaj, nie wiem czy zauważyłeś, ze w wierszu są rymy i likwidując inwersje na Twój sposób, zgubię rymy. Ale dzięki za komentarz, przemyślę Twoje propozycje :)
Wiolin dnia 20.10.2013 12:44
Witaj Ajw. Ja jednak podałbym się na Twoim miejscu sugestii Mike. Sama podpowiadasz że wiersz zawiera rymy. W wierszu białym nie powinno ich być. Masz też inwersje przestawne.
Czasem warto posłuchać co mają inni do powiedzenia w sprawie nie tak napisanego wiersza. Bycie twardzielką to nie ta droga....Próbujemy sobie pomóc, zmienić coś w lepiej.....Pozdrawiam.
ajw dnia 22.10.2013 21:45
Wiolin - nie jestem twardzielką. Przeczytałam sugestie i powiedziałam, ze przemyślę. Po prostu nie zaglądałam tu od tego czasu, bo szczerze mówiąc szukam swojego miejsca w sieci, a w tym miejscu troszkę odstręcza mnie to, ze tak długo czeka się na zatwierdzenie wierszy.
Usunięty dnia 23.10.2013 09:53 Ocena: Dobre
Pokombinuj, bo kierunek jest ciekawy. Może jednak warto kosztem rymów dać mu więcej płynności. I tajemniczości, jak sugerował mike.

Takie momenty lekko nużą:
Cytat:
a one zo­sta­ją i gryzą po­dusz­ki

drga­ją im ra­mio­na gdy no­ca­mi łkają
Wasinka dnia 23.10.2013 10:47
Raz rymy są, raz ich nie ma. Postawiałabym na ich brak, tym bardziej że są bardzo dokładne, gramatyczne. Ale nie mnie zmieniać motywy ich użycia przez Autorkę. Ja tylko sobie mogę podywagować.
Czasem też niedobrze wychodzi na tym wiersz, gdy rymy wymagają inwersji.

Ogólnie - całkiem przyjemny (o ile możemy mówić o przyjemności czerpania z zimnej miłości) obrazek; jednak postawiałabym na dopieszczenie.
O, to tyle, jeśli chodzi o moje prozatorskie trzy grosze.

Aha:
ajw napisała:
w tym miejscu troszkę odstręcza mnie to, ze tak długo czeka się na zatwierdzenie wierszy

Wiersze dodawane są dość często, jednak mamy określony limit, który jest korzystny dla Użytkowników - każdy wiersz ma szansę dłużej niż pięć minut pobyć na głównej.


Pozdrawiam kolorowo i słonecznie.
ajw dnia 23.10.2013 21:54
Czasem pobycie na głównej dłużej niewiele pomaga. Wstawiłam drugi wiersz, który jest lepszy od tego i ani jednego komentarza :)
Wasinka dnia 23.10.2013 21:57
Czasem się udaje, czasem nie. Życie. ;)
Bywa, że ktoś wchodzi w słabsze, gdyż chce pomóc. Tym bardziej że to debiut.
ajw dnia 23.10.2013 21:59
Rozumiem. Dopiero się tu rozglądam. Cieszy poziom :)
Wasinka dnia 23.10.2013 22:01
:):)
Miladora dnia 23.10.2013 23:52
A ja bym się jeszcze pobawiła tym wierszem, Ajw. :)
I zrezygnowała jednak z rymów, gdyż i tak są niekonsekwentne, a poza tym gramatyczne.

- a one zo­sta­ją i gryzą po­dusz­ki
drga­ją im ra­mio­na gdy no­ca­mi łkają
(...)
męż­czyzn za­bie­ra­ją

W porównaniu z resztą zwrotek, tu jest ich za duże nagromadzenie. A w poprzedniej zwrotce masz jeszcze "przesuwają/pożądając".

Myślę, ponieważ w większej części wiersza utrzymany jest rytm wiersza rymowanego, że dobrym sposobem byłoby dopracowanie go do formy wiersza białego - czyli rytm lecz bez rymów.
Mogłoby być ciekawie. :)

Tak na szybko przykład:

nie martw się - ja wrócę
mówią i od­cho­dzą
gdzieś w kie­run­ku nieba
za­pa­trze­ni w słoń­ce

W następnej zwrotce już jest mały problem ze znalezieniem krótszych niż "przestawiają" i "pożądając" słów. Ale przy odrobinie dobrej woli... Może "zenit"?
- przesuwają zenit
perspektywą pionu
i pragną nagości
lśniących bielą szczytów

Ostatnia zwrotka ma już metrum 6 zgłosek w wersach:
- lecz nie czują żalu
do zim­nych ko­cha­nek
choć te bez skru­pu­łów
odbierają męż­czyzn

No i został jeszcze ten środek z nagromadzeniem rymów. Dobrze byłoby z niego zrobić czterowers.
- a one zostają
i gryzą poduszki
i drżą im ramiona
gdy płaczą po nocach

Czyli w sumie tak by wyglądała całość jako biały wiersz:

nie martw się - ja wrócę
mówią i od­cho­dzą
gdzieś w kie­run­ku nieba
za­pa­trze­ni w słoń­ce

przesuwają zenit
perspektywą pionu
i pragną nagości
lśniących bielą szczytów

a one zostają
i gryzą poduszki
i drżą im ramiona
gdy płaczą po nocach

lecz nie czują żalu
do zim­nych ko­cha­nek
choć te bez skru­pu­łów
odbierają męż­czyzn

Można to także zapisać w formie 12-zgłoskowca:

nie martw się - ja wrócę - mówią i od­cho­dzą
gdzieś w kie­run­ku nieba za­pa­trze­ni w słoń­ce

przesuwają zenit perspektywą pionu
i pragną nagości lśniących bielą szczytów

a one zostają i gryzą poduszki
i drżą im ramiona gdy płaczą po nocach

lecz nie czują żalu do zim­nych ko­cha­nek
choć te bez skru­pu­łów odbierają męż­czyzn

Wiesz, co zobaczyłam?
Góry. Himalaje. Alpinistów wyruszających na wyprawę w stronę nieba i ich kobiety czekające na wiadomość, że zdobyli szczyty i bezpiecznie wracają. Bo tylu już nie wróciło.

Miłego :)
ajw dnia 30.10.2013 22:23
Ten wiersz napisałam dla pani Cecylii Kukuczki w 24 rocznicę śmierci Jerzego Kukuczki. Nie mogę zmieniać pierwszego wersu, bo to ostatnie słowa, które powiedział do niej jej mąż, zanim odszedł na zawsze w swoje ukochane góry. Wiem, że to nie jest wiersz z górnej półki, ale zaczęłam tu pisać w październiku i w ten sposób chciałam uczcić pamięć po naszym wspaniałym himalaiście.
Miladora dnia 30.10.2013 22:45
Rozumiem.
SUmienie666 dnia 07.11.2013 18:58 Ocena: Świetne!
JAK DLA MNIE, WIERSZ NA 6+ :)
Margareta dnia 07.11.2013 19:03
ajw - wiersz jest bardzo dobry, przypominający Poświatowska (gryzienie poduszek)... ale w mojej opinii nieprawdopodobny psychologicznie - one mają żal do kochanek zwykle, nie do swoich mężczyzn, ale do kobiet własnie... ot zagadka kobiecosci.;)

bo miłość kochanki potrafi być gorąca...

edit: i tak to jest jak sie nie czyta komentarzy... skoro Kukuczka, to go zupelnie inaczej odbieram... pomyliłam się, nie po raz pierwszy, już znikam.;)

Pozdrawiam:)
ajw dnia 08.11.2013 10:14
Margareta - ktoś kiedyś mi powiedział, ze jestem z tej samej rozsady, co Poświatowska. Uważam, że nie godnam tego komplementu, ale miło czytać. Co do Twojej pomyłki, to każdy patrzy według siebie i dlatego tak to odebrałaś. Pani Cecylia jest bardzo dzielną kobietą. Liczyła się z tym, ze Jerzy kiedyś jednak nie wróci ...

Sumienie666 - dziękuję :)
Usunięty dnia 13.11.2013 13:46 Ocena: Świetne!
ajw - kocham góry, chociaż od lat w nich nie byłam, jednak wiem, dlaczego się je zdobywa. To metafora życia, są piękne - bo są ...

Rozumiem też udrękę zawartą w strofach, pogodzenie się z czymś, z czym nie można walczyć. Czyż nie dlatego ktoś nas pociąga, bo ma takie a nie inne marzenia i cele? Gdyby ich nie miał, czy wtedy nasze serce biłoby żywiej na myśl o nim, o niej?

Pozdrawiam


P.S. Zajrzałam do komentarzy dopiero po napisaniu swojego.

Ten wiersz napisałam dla pani Cecylii Kukuczki w 24 rocznicę śmierci Jerzego Kukuczki. Nie mogę zmieniać pierwszego wersu, bo to ostatnie słowa, które powiedział do niej jej mąż, zanim odszedł na zawsze w swoje ukochane góry.

Widzę, że dobrze odczytałam, a to znaczy, że wiersz jest dobrze napisany.

B)
romantyczna dnia 13.11.2013 13:52 Ocena: Bardzo dobre
ajw - ja poczułam klimat i rozumiem poważny temat wiersza. Podoba mi się, zdecydowanie.

Pozdrawiam
ajw dnia 13.11.2013 13:53
O, to jest cała kwintesencja (to, co napisałaś). Ja też doskonale rozumiem tę udrękę ...

amsa napisała:
Rozumiem też udrękę zawartą w strofach, pogodzenie się z czymś, z czym nie można walczyć. Czyż nie dlatego ktoś nas pociąga, bo ma takie a nie inne marzenia i cele? Gdyby ich nie miał, czy wtedy nasze serce biłoby żywiej na myśl o nim, o niej?


Dziękuję amso, ze zajrzałaś. Wiersz jest niedoskonały i zdaję sobie z tego sprawę. Na pewno popracuję nad nim, jesli bedę chciała zamieścić go w jakimś tomiku. Pozdrawiam ciepło :)

romantyczna - dziękuję, że zajrzałaś. Ciągle myślę nad tym wierszem skłaniajac się do tego, by jednak pozbyć się rymów...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
07/05/2024 12:19
Dzięki Zbysiu za próbę wsparcia. Z krytyką, Jacku,… »
Kazjuno
07/05/2024 11:11
Witaj Marianie, miło Cię widzieć. Wprowadzając… »
Marian
07/05/2024 07:42
"Wysiadł z samochodów" -> "Wysiadł z… »
Jacek Londyn
07/05/2024 06:40
Zbyszku, niech Ci takie myśli nie przychodzą do głowy. Nie… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 20:39
Pulsar Świetne i dowcipne, a zarazem straszne w swoim… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 13:43
A przy okazji - Zbyszek, a nie Zbigniew. Zbigniew to… »
Jacek Londyn
06/05/2024 13:19
Kamień z serca, Zbigniewie. Dziękuję, uwierzyłem, że… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 12:43
Tak Jacku, moja opinia jest jak najbardziej pozytywna. Zdaję… »
Jacek Londyn
06/05/2024 12:23
Drogi Kazjuno. Przyznam, że bardzo zaskoczyła mnie… »
Kazjuno
05/05/2024 23:32
Szanuję Cię Jacku, ale powyższy kawałek mnie nie zachwycił.… »
Zbigniew Szczypek
05/05/2024 21:54
Ks-hp Zajrzałem za Tetu i trochę się z nią zgadzam. Ale… »
Zbigniew Szczypek
05/05/2024 21:39
Jacku No tak, to prawda - nie to jest ładne, co jest ładne… »
Jacek Londyn
05/05/2024 19:17
Zbigniewie, ten serial to żadne badziewie. Miliony Polaków… »
valeria
05/05/2024 16:12
Cieszy mnie wszystko co piszecie, dobrze, że coś… »
tetu
05/05/2024 15:48
Niezaprzeczalnie atutem tego wiersza jest rytmiczność.… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/05/2024 18:38
  • Dla przykładu, że tylko krowa nie zmienia poglądów, chciałbym polecić do przeczytania "Stołówkę", autorstwa Owsianki. A kiedyś go krytykowałem
  • Zbigniew Szczypek
  • 02/05/2024 06:22
  • "Mierni, bierni ale wierni", zamieńmy na "wierni nie są wcale mierni, gdy przestali bywać bierni!" I co wy na to? ;-}
  • Dzon
  • 30/04/2024 22:29
  • Nieczęsto tu bywam, ale przyłączam się do inicjatywy.
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
Ostatnio widziani
Gości online:106
Najnowszy:dompol.2024