skarżypyta - Ewa L
Poezja » Wiersze » skarżypyta
A A A

z oczu mamy
codziennie płynęły łzy
ukrywała je za uśmiechami
podając mi kromkę z miłością
smakowała niebem

w głosie taty
wieczorem czaił się lęk
oklejał więc słowa słońcem
i czytał moją ulubioną bajkę
niosła zapach wolności

szukałem w ciemności ukochanych dłoni

moje małe serduszko
nadmuchane cierpieniem
pękło wraz z granatem 

za wcześnie przyszedł czas

wszystko powiem Bogu

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ewa L · dnia 06.02.2015 08:02 · Czytań: 793 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
gaga26111 dnia 06.02.2015 13:02
Witaj :)
Cytat:
po­da­jąc mi krom­kę z mi­ło­ścią sma­ko­wa­ła nie­bem

Podoba mi się to :) Całość generalnie jest napisana prosto, ale w sumie chyba nie ma tu co przesadzać z metaforami.
Bardzo smutna historia. Kojarzy mi się z Kochanowskim i trenami o Orszulce.
Cytat:
wie­czo­rem czaił się lęk okle­jał słowa słoń­cem czy­ta­jąc moją ulu­bio­ną bajkę

Tu jest mowa, że tata "oklejał słowa słońcem" , a brzmi, jakby to lęk to robił i trochę się to kłóci. Z resztą w zacytowanym wyżej fragmencie ta sama sytuacja. Może zamień wersy w ten sposób - Tata oklejał słowa słońcem czytając moją ulubioną bajkę i chociaż w jego głosie wieczorem czaił się lęk to pachniało wolnością. Ale wtedy nie pasowało by to do stylu pierwszej strofy, wtedy ją też trzeba było by zmienić. Albo po prostu - wieczorem czaił się lęk tata oklejał słowa słońcem (...) , ale wtedy będzie powtórzone słowo tata, wiec można je może zamienić synonimem:) I myślę, że można by śmiało użyć w tym wierszu zdrobnień, np. mamusia, tatuś ?:) nadałoby to większej delikatności i czułości.
Widzę rym nie wiem, czy celowy, ale chyba byłoby lepiej bez rymów, skoro nie ma ich nigdzie więcej. Chyba, że mogłyby być to rymy w ostatnich wersach zwrotek, takie bym jeszcze przyjęła.
Cytat:
po­da­jąc mi krom­kę z mi­ło­ścią

Cytat:
pach­nia­ło wol­no­ścią

Bo mamyuśmiechami jeśli było celowe, to nie jest dobrym rymem.
Cytat:
ma­leń­kie me ser­dusz­ko

Może - moje maleńkie serce? albo moje małe serduszko?
I może czegoś nie odczytałam, ale nie bardzo rozumiem jak tytuł ma się do treści. Pierwsza część jest kochająca, druga przepełniona bólem. Skarżypyta i homo homini lupus est - człowiek człowiekowi wilkiem, to raczej słowa o znaczeniach pejoratywnych i nie wiem jak to połączyć :D , kto komu robi krzywdę, czy dziecko odchodząc, czy ktoś dziecku? Bo Boga chyba się tu nie oskarża. :p a ostatni wers brzmi jakby podmiot był niezadowolony z życia na ziemi i miał wyrzuty do rodziców. Tak to rozumiem :p Więc jeszcze gdybym mogła prosić o wyjaśnienie? :)
Pozdrawiam :)
Miladora dnia 06.02.2015 18:11
Podpiszę się pod komentarzem Gagi.

gaga26111 napisała:
a brzmi, jakby to lęk to robił

Sugeruję takie rozwiązanie:
- w gło­sie taty
wie­czo­rem czaił się lęk
gdy okle­jał słowa słoń­cem
czytając moją ulubioną bajkę -

gaga26111 napisała:
Może - moje maleńkie serce? albo moje małe serduszko?

Do rzeczy sugestie.
Bo "me" brzmi niewdzięcznie i dobrze byłoby się pozbyć tego zaimka.
Wystarczyłoby nawet - maleńkie serduszko - ale ze zbyt dużą ilością takich zdrobnień trzeba uważać, bo zaczynają brzmieć dość infantylnie czy ckliwie.

Popieram pozbycie się rymu "mamy/uśmiechami".
Niestety nie można dać "uśmiechem" bo wpada na "niebem".
Ale po zmianie na "smakowała jak niebo" - "uśmiechem" załatwiłoby sprawę rymu.

Jeszcze jest "miłością/wolnością" - może jakiś synonim tej ostatniej?

Cytat:
wszyst­ko po­wiem Bogu

Ten wers wyjaśnia "skarżypytę" z tytułu, ale nie uważam za dobry pomysł wplecenie tego słowa do tytułu. Kłóci się z klimatem wiersza.
I ja też nie rozumiem owego "homo homini lupus" w jego kontekście.
Poszukałabym innego tytułu.

Ale w sumie nie jest źle, a po małym dopracowaniu będzie całkiem dobrze.

Miłego :)
Ewa L dnia 06.02.2015 22:00
Serdecznie dziękuję za Wasze techniczne uwagi i postaram się wziąć je pod uwagę, tzn. coś z tym zrobię.
Jeśli chodzi o samą treść, to podtytuł "homo homini lupus" miał za zadanie naprowadzić na takie oto tory, że ktoś nieustannie krzywdził tę rodzinę. Serce dziecka pęka, bo umiera, ale nie z winy rodziców, którzy zawsze żyli w strachu i chronili go przed złem. Umiera, bo inni ludzie zgotowali mu taki los. Może poskarżyć się już tylko Bogu. Mamy XXI wiek, a na świecie dzieci umierają przez wojnę. Napisałam inspirowana różnymi artykułami, ukazującymi cierpienie dzieci podczas wojny. A chciałam, by było to spojrzenie takie proste, spojrzenie oczami dziecka.
Zamieniłam też balon na granat, myślę że bardziej nakieruję myślenie na właściwe tory
.
Miladora dnia 06.02.2015 23:06
Ewa L napisała:
Mamy XXi wiek, a na świecie dzieci umierają przez wojnę.

W takim kontekście to dobry tytuł, Ewo.
Sęk w tym, że w wierszu nie było dotąd ani jednego nawiązania do takiej sytuacji, więc tytuł wydawał się nieadekwatny do treści.
Teraz - owszem. Już jest jasne.
Tylko:
Cytat:
wraz z gra­na­tem pękło

Sugeruję zmianę szyku na - pękło wraz z granatem - bo inwersja nie brzmi dobrze.

Miłego :)
Ewa L dnia 06.02.2015 23:11
Miałam i tak, i tak - trudno było mi się zdecydować. Dobrze jak ktoś spojrzy z boku. Dzięki :)
mike17 dnia 08.02.2015 16:08 Ocena: Świetne!
Bardzo przemówił do mnie twój wiersz, a to za sprawą tak poprowadzonej "opowieści", że trudno pozostać obojętnym na taką treść.
Klimat naszkicowany spokojnie, acz z czającym się wszędzie cierpieniem.
To się tu czuje niemal namacalnie.

Kolejna rzecz to warstwa słowno-liryczna: jest tak jak być powinno, mianowicie postawienie na prostotę przekazu, bez pokracznych, osobliwych metafor i dziwnie brzmiących połączeń słownych, dało tu świetny efekt wiarygodności przekazu - temu wierszowi się po prostu wierzy, w żadnym punkcie nie brzmi moim zdaniem sztucznie, ani ckliwie, a to atut nie lada, bo przy tak intymnych i delikatnych materiach łatwo zboczyć "na manowce" i popaść w biadolenie lub ton depresyjny.
Jest wiersz bardzo naturalnie podany, stosownym językiem, przejrzysty i czytelny.

Dlatego też daję maxa - za wykonanie, nastrój, przekaz i walory artystyczne :)

:yes:
Nalka31 dnia 08.02.2015 18:54
Wiersz jest klimatyczny i obrazowy. Mocny w przekazie, a jednocześnie bardzo delikatny. Nie ma wyszukanych słów, a jednak przemawia do czytelnika.

Pozdrawiam.
Ewa L dnia 08.02.2015 21:50
Bardzo Wam dziękuję i cieszę się, że się podoba :) Miał to być prosty OBRAZEK, który łatwo sobie można sobie narysować w wyobraźni. I chyba się udało, sądząc po Waszych komentarzach :)

Pozdrawiam :)
Lilah dnia 11.02.2015 21:32
Czytałam już wcześniej ten wiersz, ale nie wiem co mi przeszkodziło wpisać się pod nim.
Rozczuliła mnie zwłaszcza ta kromka podawana z uśmiechem.
Z człowiek człowiekowi wilkiem ( w tytule) zrezygnowałabym.
Pozdrawiam :)
Ewa L dnia 12.02.2015 17:43
Lilah napisała:
Z człowiek człowiekowi wilkiem ( w tytule) zrezygnowałabym.


Posłuchałam Cię. Dzięki :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty