S(ł)oviansky - Tomasz Kucina
Poezja » Wiersze » S(ł)oviansky
A A A
Od autora: "... warzyli sól, tkali płótno, sycili miód, sadzili drzewa owocowe, wiodąc na swój sposób życie radosne, wypełnione muzyką".

Słowianie.

Autor cytatu: Johann Herder



UWAGA:
Prawa autorskie @Tomasz Kucina©

Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie do celów osobistych i komercyjnych wszelkich treści z tej strony bez zgody pisemnej autora zabronione.
Autor publikuje treści pod własnym imieniem i nazwiskiem.
Naruszenie praw autorskich będzie skutkowało sankcjami prawnymi.
( Dz.U. 1994 nr. 24 poz. 83. Ustawa z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych, z późniejszymi zmianami.)

 

z przekrwionej pochwy
schowaj miecz
żaden
po kądzieli

brat twojej piersi
swiekry i jątrwie
ciebie mi zazdroszczą

nikt nie ma takiej jak ja
amuletem belemnitowym
zwodzisz
Peruna

twe kabłączki skroniowe
płanetnica -sznurki na chmury
worki na grad

ciebie mi zazdroszczą
jeziorowe
Mamuny
obwisłe sutki
plejad wołosożary

a smoki Welesa w czasie upałów
spółkują
trujące nasienie zatruwa studnie i źródła

jam twój Łada
czuły oblubieniec
żywię się łuną księżyca

w Noc Kupały odstraszam wilkołaki
z ukąszeń
utopielic
tobie wypraszam bogomilstwo.

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tomasz Kucina · dnia 09.09.2017 08:20 · Czytań: 521 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 10
Komentarze
Milena1 dnia 09.09.2017 09:31
Tekst przesiąknięty mitologią słowiańską. Bez znajomosci tejżej ciężko na pewno coś zrozumieć.
Zajrzałam, bo akurat się interesuję tym tematem, ale i tak ciężko :)
Z tego co wyłowiłam - "jam twój Łada" chyba była bogini Łada?
Taka noc Kupały też mnie nie przekonuje, ale to tylko moje wrażenie :)
Pozdr
Tomasz Kucina dnia 09.09.2017 12:50
Milena1 napisała:
Tekst przesiąknięty mitologią słowiańską. Bez znajomosci tejżej ciężko na pewno coś zrozumieć.Zajrzałam, bo akurat się interesuję tym tematem, ale i tak ciężko Z tego co wyłowiłam - "jam twój Łada" chyba była bogini Łada?


Dopowiadam :

Łada (Lyada) - bóstwo słowiańskie, pojawiające się po raz pierwszy jako bóstwo męskie w panteonie bóstw Jana Długosza. Kronikarz w swoim wyliczeniu bóstw polskich umieścił Ładę na drugim miejscu, opisując go tymi słowami:


"Marsa nazywali Ładą. Wyobraźnia poetów uczyniła go wodzem i bogiem wojny. Modlili się do niego o zwycięstwa nad wrogami oraz o odwagę dla siebie, cześć mu oddając bardzo dzikimi obrządkami. (cyt. za: Jana Długosza Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, red.:J. Dąbrowski, Warszawa 1961)".

A to najbardziej pierwotny opis bóstwa. I nim się posiłkowałem.

Aleksander Brückner odrzucił autentyczność bóstwa uznając, że słowo łada jest archaizmem oznaczającym „oblubienica”, „kochanka”, „żona”, ale także „oblubieniec”, „mąż”, jako że według niego jest to rzeczownik dwurodzajowy. (czyli?- też niejasność)'

Ale, to historyk literatury z 19 go wieku.

Może tym się Pani sugerowała.

Milena1 napisała:
Taka noc Kupały też mnie nie przekonuje, ale to tylko moje wrażenie Pozdr



Rozumiem :) To tylko wiersz ;) Nie wolno mi wnikać w osobiste wrażenia. Pani wrażliwość, należy tyko do Pani.


Pozdrawiam również.
Milena1 dnia 09.09.2017 16:11
Mówiąc szczerze nie znam takiego przedstawienia bogini Łady, ale nie będę się spierać.
Dziękuję za tak obszerne wytłumaczenie.
Swoje zdanie opieram na przedstawieniu bóstw słowiańskich np. u Białczyńskiego
https://wiaraprzyrodzona.wordpress.com/2015/.../bogini-lada/
Również noc Kupały- święto słowianskie, które zostało ośmieszone między innymi w ten sposób w jaki wlaśnie je przedstawiasz.
No ale Licentia poetica :) Poruszyłeś temat rzeka
Przepraszam, że na Ty ale jakoś się tak tutaj przyzwyczaiłam :)
Pozdr :)
Tomasz Kucina dnia 09.09.2017 16:46
Masz przypis. Wejdź w roczniki Jana Długosza, przekonasz się. Ja wybrałem, to źródło.
Dlaczego piszesz, ośmieszone?
Według mnie tradycje słowiańskie są częścią naszej historii- i nie należy ich ośmieszać. A to że zawierają w sobie pewien element pogaństwa, nie oznacza, że trzeba je negować.
Tak mi się wydaje, że ta negacja pewnych środowisk wynika raczej z chęci zatarcia tradycji słowiańskich i korzeni Polski. Ja się ich nie wstydzę.

A wiersz ma charakter iluzoryczny, nawiązuje tylko do tych tradycji. Nie potraktowałaś mnie chyba jako bóstwo słowiańskie, a pogańskie obyczaje, zwłaszcza względem Kobiet- są mi kompletnie obce? Co innego ich alegoria liryczna. LOL ; ;) :) :yes:
Milena1 dnia 09.09.2017 17:25
Wydaje mi się, że mnie nie do końca zrozumiałeś. Absolutnie się z Tobą zgadzam odnośnie tradycji słowiańskich. Długosz tak i jego roczniki, ale zauważ,że to był już kronikarz chrześcijański.
Odniosłam wrażenie w wierszu, że noc Kupały kojarzy się z topielicami i wilkołakami.
Ale mogę sie mylić :) tym lepiej
Pozdr
Tomasz Kucina dnia 09.09.2017 19:18
Może, odpowiem tak:
Kościół chrześcijański dziś, nie ma chyba nic przeciwko obchodom tego święta. Ba, nawet wprowadzono określenie Wigilii Św. Jana. To w średniowieczu, Kościół uważał je za pogańskie. Czasy się zmieniły, Kościół jest obecnie nowoczesną instytucją.
W Noc Kupały paliło się ogniska, skakano przez nie, co miało oczyszczać oraz chronić przed wszelakim złem i nieszczęściem. Zasuszone wianki z bylicy zakładano na rogi bydłu, by ustrzec je przed chorobami i urokami czarownic. Te czarownice, to w wierzeniach Słowian także utopielice, nimfy wodne, dziwożony. Czyli wszelkie złe duchy. Czytałaś chyba ballady romantyczne, Mickiewicza i inne przekazy. Podmiot liryczny w moim wierszu, ma chronić wybrankę przed całym tym złem. To działa w tym sensie. Nie jest nekrofilem, czy zboczeńcem, nie intonuje w okultyzmie, i nie jest po złej stronie mocy. Wręcz przeciwnie, pragnie ochronić ukochaną przed fatum. A że wiersz umiejscowiłem w anturażu czasów słowiańskich- użyłem takiej charakterystyki, opisu. To tylko przenośnia podświadomości do czasów pogan. A swoją drogą czasy były takie a nie inne. Ludzie jeszcze nie znali chrześcijańskiego Boga, musieli używać jakiejś interpretacji w opisie rzeczywistości. Burze i wiatry, pioruny, nawałnice, choroby śmiertelne, agresja plemion ościennych, napady, rabunki, gwałty. Wierzono więc w siły zła, -to były wilkołaki, topielice, chochliki, etc. i w siły dobra, czyli przyjazne człowiekowi bóstwa. To nasza nie tyle mitologia ale historia. Długosz był kronikarzem chrześcijańskim, lecz przede wszystkim był kronikarzem, więc nie chciał i nie mógł pomijać faktów.
Noc Kupały - kupalnocka poświęcona jest żywiołom wody i ognia, mającym oczyszczającą moc. Wiersz, jest więc swoistym katharsis-oczyszczeniem, z wszelkich nikczemności. A podmiot liryczny (może ja?) używa słowiańskiego kodu tyko po to, by wcelować w apoteozę miłości.
Milena1 dnia 09.09.2017 19:50
Cóż, powiem szczerze, zanim zaczniesz coś pisać w entourage'u mitologii słowiańskiej, warto by trochę jeszcze poczytać. Kościól katolicki nowoczesną instytucją- to Cię określa dokładnie.
Pozdr.
Tomasz Kucina dnia 09.09.2017 20:20
Nie przypuszczałem , że punkt widzenia może być powodem do czyjejś ostentacyjnej dyskredytacji,
czy służyć jego zaszufladkowaniu? Nie znasz mnie, więc nie oceniaj.
A wolę polskie znaki, więc tak a nie inaczej. To odnośnie do anturażu vel entourage'u. I po co była ta moja szczegółowa, sumienna interpretacja skoro jedno moje zdanie i to nie stricte w temacie treści wiersza zaburzyło twoje poczucie smaku, i zmusiło do oceny mnie samego? Ciebie nie interesowała ta analiza, takie wnioski ostateczne, z mojej strony.

Jak pozdrawiam, to pozdrawiam 3ci raz?- więc chyba, bez odbioru?
Milena1 dnia 09.09.2017 20:57
Nie wiem, to nie mój świat, polskie znaki czy nie polskie. Się nie zastanawiam.
Percepcja na różnych płaszczyznach.
Mickiewicza większość wierszy znam na pamięć
Przepraszam,masz swoje racje.
Pozdr
Tomasz Kucina dnia 09.09.2017 22:14
Ok. Pozdr; po raz kolejny ;) A między wierszami, nie taki ze mnie świątobliwy. Po prostu, szanuję doktrynę Kościoła Katolickiego, tak mnie wychowano, i tak chce,
choć z praktykowaniem już gorzej, i ubolewam z tego powodu. Ale, nie komplikujmy przekazu. Poprzestaniemy na tym.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:65
Najnowszy:ivonna