Ufozbir - tulipanowka
Proza » Miniatura » Ufozbir
A A A
Nie chciałam pisać o niczym i beznadziei. Ale właśnie znowu nadszedł mnie koszmarnie melancholijny nastrój. Emocja depresyjnego bezsensu. Szukam sensu, szukam prawd i mądrości. Mimo wysiłków niewspółmiernych i tak coś we mnie zawsze musi siedzieć, co powie, że wszystko jest bez znaczenia. Wszystkie działania, wszystkie słowa i czyny - co one dają?
Nie chce mi się nic, choć mam chwilę czasu wolnego. Czego mam szukać skoro wszystko jest oczywiste? Oczywistością jest brak sensu. „Kto szuka ten znajdzie”. Szukałam i nie znalazłam. Życie jednostki nie ma sensu. Ja wiem to już od urodzenia. Mimo tego szukałam. Nie ma. Należy przemóc się wewnętrznie ... kichnąć kilka razy ... i zacząć sobie wmawiać. Jest sens. Jest sens. Nie wychodzi. Trzeba wywołać emocje – jakiekolwiek, byleby tylko zagłuszyć pytanie o sens. Emocje – trzeba się obrażać, trzeba kochać kogo bądź, kto się nawinie, trzeba cierpieć – psychicznie, a gdy tego za mało - zadać sobie fizyczny ból. Ale kiedy morze łez wylane i szczyty cierpienia zaliczone i pomimo wyobraźni ciężko zmusić się do miłości w byle kim ... wtedy wraca pytanie o sens. Ale go nie ma. Nigdy go nie było.


I wtedy do pokoju wchodzi on. Uśmiecha się, a ma najpiękniejszy uśmiech na świecie i najcudowniejsze oliwkowe oczy błyszczące radością.
- Nie chcę myć zębów. Po co trzeba myć zęby?
- Żeby były zdrowe i nie wypadły – odpowiadam.
- Ja nie chcę mieć zębów. Po co mi one?
- Kocham cię – mówię i przytulam z całych sił.
Jego pytania nadają sens mojemu istnieniu. Zaczynam żyć. I on nie zapyta, ile much mieści się w zupie, albo co myślałby stół, gdyby myślał. Ilość much przeliczyłam w liceum, a stół przesłuchałam nie raz. On zada mi pytania inne. Proste, czasem najprostsze z możliwych. On wie, że odpowiedzi na najprostsze pytania są najtrudniejsze.
- Po co chodzić do kościoła, skoro tam jest nudno?
- Po co muszę chodzić do szkoły?
- Po co muszę uczyć się angielskiego, skoro nie chcę?
- Po co mam ubierać szalik, skoro się spocę?
- Po co mamy psa?
Dziecko najdroższe, jesteś moim wybawieniem, sensem samym w sobie. Obmyślanie odpowiedzi upycha egzystencjalną beznadzieję w najczarniejszy kąt podświadomości.
- Po co się żyje?
Jaka głębia zapytań.
Jest taki mądry, więc muszę wymyślić najbardziej wiarygodną z możliwych odpowiedź.
- Nie chcę żyć, jeżeli codziennie muszę myć zęby.
Skoro mama się namęczyła, żeby ciebie urodzić i zachować przy życiu, twoim obowiązkiem jest żyć. Życie to dar. Nie każdy go dostał.
- A wiesz w bajce to jeden powiedział .... a potem tamten odpowiedział ... cha, cha mamo czy to jest śmieszne?
- Dla większości ludzi to jest śmieszne, ale dla mnie nie. Dla mnie to jest durnowate.
- A dlaczego?
(...)
Mamo na bank jesteś Ufozbirem.
Cha, cha, cha to bardzo śmieszne. Skąd wiedziałeś?
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
tulipanowka · dnia 18.11.2009 08:38 · Czytań: 741 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 7
Komentarze
Usunięty dnia 18.11.2009 08:53 Ocena: Przeciętne
To nie jest tekst literacki tylko wpis blogowy. A mógłby być z tego naprawdę dobry tekst.
tar_kas dnia 18.11.2009 09:40 Ocena: Przeciętne
powiem szczerze za dużo "sensu" i jakoś mnie przygnębił :(
Usunięty dnia 18.11.2009 10:44 Ocena: Przeciętne
Masz depresję? - To serio.
Wiesz, że dzwonią, ale jeszcze nie wiesz w którym kościele.
Kamyk dnia 18.11.2009 15:01
Fajny rdzeń: depresja zrodzona z niemożności dostrzeżenia sensu w życiu może być rozwiana błahym zapytaniem dziecka o reguły rządzące tą banalną, wydawałoby się, codziennością. Po co nosić szalik, skoro się pocę? Dziecko pozwala nam odzyskać świeżość spojrzenia na życie, odkryć, że jest jeszcze milion sensów do zgłębienia i każde proste pytanie może dać intrygującą odpowiedź.

Widzisz, do jakich głębokich sprowokowałaś mnie rozmyślań?

A teraz rzeczy trochę bardziej przykre:

Rozumiem, że pierwszy fragment jest o depresji i jak tu z polotem większym pisać o depresji? Ale później też troszkę kuleje.

Cytat:
- Nie chcę myć zębów. Po co trzeba myć zęby?
- Żeby były zdrowe i nie wypadły – odpowiadam.
- Ja nie chcę mieć zębów. Po co mi one?
- Kocham cię – mówię i przytulam z całych sił.


To mógłby być wzruszający fragment, jeślibyś wprowadziła czytelnika w swój stan emocjonalny. Niech słowa "Kocham cię" zostaną poprzedzone jakimś opisem wzbudzonych w tobie tym prostym zapytaniem przeżyć. Czytelnik nie siedzi w twojej głowie, więc nie wzruszy się tą nagłą odmianą twojego samopoczuciwa .

Nie wystawiam oceny, bo depresja zaciążyła na pierwszej połowie twojego tekstu :)
Elwira dnia 18.11.2009 15:27 Ocena: Przeciętne
Masz bardzo fajne zrywy na początku. Twoje wstępy są świetne, ale kładziesz wszystko płytkością podejścia. Zgoda, to mogłoby być bardzo dobre, nie jest, bo nie ma emocji, nie ma literatury, jest odwołanie do powszechnych poglądów, tekst blogowy, pamiętnikarski, nie opowiadanie.

Pozdrawiam.
tulipanowka dnia 18.11.2009 17:05
cieszę się Kamyku, że dałeś się sprowokować do rozmyślań
o to mi właśnie chodzi,
a nie o nazwę "literatura"

w swoich tekstach nie zawsze daję odpowiedzi na wszelkie możliwe pytania - wolę pobudzić do refleksji
Libray dnia 22.11.2009 10:48 Ocena: Przeciętne
Fakt, trochę jak wpis blogowy. Poza tym dobrze wyszło, można chwilę sobie pomyśleć :) Wstęp bardzo zachęcający potem jakość ciut idzie w dół . Szkoda, że to takie blogowe, jak wpis. Można było inaczej sformułować. Ale nie pytaj mnie jak, bo nie wiem :smilewinkgrin:
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ajw
28/04/2024 10:25
Kajzunio- bardzo mi miło. Dziękuję za Twój komentarz :) »
ajw
28/04/2024 10:23
mede_o - jak miło, że wciąż jesteś. Wzruszyłaś mnie :)»
Kazjuno
28/04/2024 08:51
Duży szacun OWSIANKO! Opowiadanie przesycone humanitaryzmem… »
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty