Koronkowa dusza cz.1 - ulciak
Proza » Obyczajowe » Koronkowa dusza cz.1
A A A
Moja mama była krawcową. Pamiętam, że gdy byłam małą dziewczynką, siedziałam przy niej, gdy pracowała. Przyglądałam się jak cienkimi igłami i kolorowymi nićmi potrafiła tworzyć niesamowite wzory. Oglądałam, jak przesuwa opuszkami palców po różnych rodzajach materiałów, które udało jej się zgromadzić w najbliższym czasie. Miała ich mnóstwo, od lekkich, jedwabnych i gładkich do szorstkich i twardych skrawków tkanin. Uwielbiałam odgłos maszyny do szycia, który wystukiwał rytm pomysłów matki, bijących się w jej głowie przy każdej pracy. Gdy kończyła, zostawiała po sobie niesamowity bałagan. Na te chwile czekałam najbardziej. Zasiadałam przy całym jej sprzęcie i zaczynałam segregować wszystkie rzeczy. Układałam kolorystycznie wstążki, dopasowywałam do siebie resztki zimnych materiałów, wbijałam igły w specjalną poduszeczkę, którą zrobiłam matce na święta. Na sam koniec zostawiałam sobie koronki. Były tak idealnie delikatne, tak dokładnie i starannie wykonane, tak niesamowicie eleganckie i doskonałe. Wyobrażałam sobie, że właśnie z takich koronek wykonane są dusze dobrych ludzi. Że swoją niewidzialną obwódką okalają ludzkie ciała. Ktoś posiadający taką ramkę własnego ja, musiał być wyjątkowy.

Marzyłam, aby kiedyś stać się właścicielką koronkowej duszy. Gdybym ją miała, na pewno trafiłabym do nieba. A stamtąd obserwowałabym Cię i nigdy nie pozwoliła na to, by stała Ci się krzywda. Pragnęłam być Twoim aniołem stróżem. I obiecałam sobie, że tak się kiedyś stanie.

W dniu, gdy dowiedziałeś się, że już nigdy nie staniesz na nogach, ja siedziałam na ganku i kolorowymi pisakami kreśliłam na kartce z papeterii listę gości, których chciałam zaprosić na urodziny. Za kilkanaście dni kończyłam 6 lat. Już od paru tygodni czułam się taka dorosła, że wrzuciłam wszystkie swoje ukochane lalki do kartonowego pudła na poddaszu. Tata przecież wyraźnie mówił, że duże dziewczynki się nie bawią, tylko czytają i rozwiązują krzyżówki. Kupił mi nawet kilka gazetek z łamigłówkami, ale zamiast zastanawiać się nad wynikami zadań, wolałam wyrywać kartki i składać z nich najrozmaitsze kształty. Od zawsze fascynowała mnie matematyka, szczególnie figury geometryczne. W późniejszych latach potrafiłam z wielką precyzją oszacować w myślach długość, szerokość oraz objętość każdego napotkanego przedmiotu.

- Bóg dał jej taki dar, aby mogła dokładnie zaplanować sobie życie. Takie logiczne myślenie jest bardzo przydatne – mawiała matka, głaszcząc mnie po głowie, gdy ojciec denerwował się znajdując zniszczone gazetki.

O Twoim wypadku dowiedziałam się z rozmowy sąsiadek. Dyskutowały, energicznie gestykulując, na temat nieuważnych kierowców drogowych. Z tego co zrozumiałam, jeden z nich potrącił Cię, gdy wracałeś ze szkoły. Usłyszałam także coś o wózku inwalidzkim. To nowe słowo dziwnie układało się na języku, było nieprzyjemne i przynosiło na myśl coś niedobrego. Dlaczego miałeś na nim jeździć? Przecież byłeś już dużym chłopcem, najwyższym ze swojej klasy. Nie zmieściłbyś się do żadnego wózka! Byłam tak przejęta tą całą sytuacją, że zupełnie zapomniałam o urodzinach i liście gości. Przez chwilę jeszcze zastanowiłam się tylko, czy przyjdziesz na moje przyjęcie i czy opowiesz mi o tym wszystkim, o czym rozmawiały sąsiadki. Miałam wtedy prawie 6 lat i nie wiedziałam jeszcze, że wtedy na ten temat najchętniej chciałbyś pomilczeć.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ulciak · dnia 03.08.2010 08:54 · Czytań: 583 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 3
Komentarze
Usunięty dnia 05.08.2010 09:33 Ocena: Świetne!
bardzo ładne :) gratuluję:) :)
ulciak dnia 06.08.2010 11:28
dziękuję :*
zajacanka dnia 07.08.2010 23:34
- zgromadzic w najblizszym czasie - chyba w ostatnim czasie
- zasiadalam przy calym jej sprzecie - moze lepiej: Siadalam w jej pracowni, lub przy jej maszynie
- Cie, Ci, Twoim - za blisko siebie i niepotrzebnie z wielkiej litery
- 6 lat - liczebniki zapisujemy slownie

Przecinki rowniez, czasem, w nieodpowiednim miejscu.

Poki co lagodnie. Zapis wspomnien. Ciekawa jestem ciagu dalszego
Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Zbigniew Szczypek
02/05/2024 05:20
Marianie Tym razem przyciągnął mnie tytuł, a nie… »
Dzon
01/05/2024 21:18
Ok. Sprawdzę z czytaniem na głos, ale dopiero jak nie będzie… »
Dzon
01/05/2024 21:16
Dzięki. Prawdę mówiąc ten tekst jest tak stary, że o nim… »
Janusz Rosek
01/05/2024 16:09
Dziękuję za komentarz. Mieszkam, żyję i pracuję w Krakowie,… »
Zdzislaw
01/05/2024 13:50
Dzon, no i w porządku ;) U mnie, przy czytaniu na głos,… »
Kazjuno
01/05/2024 12:25
Jako słaby znawca poezji ucieszyłem się, że proza. Hmmm!… »
SzalonaJulka
01/05/2024 00:14
Bardzo dziękuję za zatrzymanie się :) Dzon, ooo, trafiłeś… »
Dzon
30/04/2024 22:22
Bardzo mi się spodobało. Płynie dynamicznie. Jestem fanem… »
Dzon
30/04/2024 22:08
Widać,że tekst jest bardzo osobisty. Takie osobiste… »
Dzon
30/04/2024 21:53
;-) Uśmiechnąłem się. Jest koncept. Może trochę do… »
valeria
30/04/2024 16:55
Nie bardzo rozumiem:) »
valeria
30/04/2024 16:54
Fajne »
valeria
30/04/2024 16:53
No ja przepadam:) »
valeria
30/04/2024 16:52
Ja znowuż wychwalam Warszawę:) »
valeria
30/04/2024 16:50
Jest pięknie, dzisiaj bardzo gorąco, cudna pogoda. Wiersz… »
ShoutBox
  • Dzon
  • 30/04/2024 22:29
  • Nieczęsto tu bywam, ale przyłączam się do inicjatywy.
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
Ostatnio widziani
Gości online:128
Najnowszy:dompol.2024