Krzyk...Każdy goni za swym niespełnieniem (3) - Krystyna Habrat
Proza » Obyczajowe » Krzyk...Każdy goni za swym niespełnieniem (3)
A A A
Krystyna Habrat
XXXIII CZYMŻE JEST WIĘC MIŁOŚĆ?

Od rozmowy z matką, namawiającą ją do powrotu na łono rodziny, Maria przestała być pewna swych poczynań. Bała się długotrwałych spraw rozwodowych. Co gorsza, Szymon, przyparty do muru, przyznał, że nie ma właściwie powodu do porzucania żony. Spotykać się z Marią, porozmawiać, od czasu do czasu, może, ale nic więcej.
Znów więc tęskniła, sama nie wiedząc za czym. Dawniej sądziła, że za niespełnioną miłością. Obecnie czuła nieustanny brak czegoś, nawet gdy Szymon był obok. Nalewała herbatę, smarowała chleb masłem dla niego i siebie, ale coś ją niecierpliwiło i uciekała myślami ku czemuś nieokreślonemu.
Najgorsze było, że Szymon zarzucił malowanie. Nawet, jeśli czasem brał pędzel do ręki, nie było to dla niego najważniejsze. Dlatego Maria przez poprzednie lata nie widywała jego obrazów w galeriach, które niekiedy w tajemnicy przed rodziną odwiedzała. O nim wówczas nie myślała. Tylko o malarstwie. Sama to przed sobą skrywała, ale gdzieś w odległym planie jej myśli Szymon pojawiał się wyłącznie jako malarz. Teraz okazał się prozaicznym projektantem form przemysłowych. Lubił mówić o luksusowych samochodach, ile to wyciągną, ile palą, i o pieniądzach. Słuchała tego z przymusem. Wolałaby rozmawiać o czymś, co jej dotyczyło. Dlatego w chwile spędzane razem wsączał się smutek. Coraz częściej zapadało milczenie.
Któregoś dnia postanowiła przeciąć niepewność. Jeszcze nie wiedziała jak, a jednak koniecznie należało coś postanowić. Tymczasem Szymon nie przychodził. Czekała jeden dzień, drugi, trzeci, z coraz większym niepokojem. Nie mogła nic przedsięwziąć. Upłynął cały tydzień i więcej. Liczyła w lustrze zmarszczki. Orzekła, że na wszystko za późno.
A więc już nigdy??
Chwyciła się w rozpaczy za włosy a potem pięści bezwolnie uderzyły o ścianę. Biła w nią bez pamięci. Aż opadła z sił. Była późna noc.
Nad ranem postanowiła nieodwołalnie wrócić do Heńka skoro gotów jej wybaczyć. Usnęła uspokojona. Omal nie zaspała do biura.
Po pracy długo łaziła ulicami bez żadnego zamiaru. Wstępowała do sklepów, ale nic nie widziała. Dotykała leżącego na ladzie kuponu materiału, marszczyła go palcami i, zatopiona w bezładzie swych myśli, nie wiedziała w ogóle co to jest, co ona robi, nie słyszała sprzedawczyni, powtarzającej natrętnie: „słucham panią”. Uciekała dalej. Potrącała przechodniów. Bała się spotkać gdzieś Szymona. Dojrzewało w niej coś nowego, w czym on zawadzał. Mógłby to spłoszyć.
Weszła do spotkanego po drodze zakładu fryzjerskiego. Mogła tu posiedzieć nieruchomo podczas czesania i zastanowić się nad wszystkim. Musiała przyjrzeć się czemuś, co jej zaświtało.
Zmęczona fryzjerka o rudych włosach, w średnim wieku i dość tęga, zakręcała pasma jej włosów na wałki, a ona ze zdziwieniem stwierdziła, że wcale już nie wie, czym właściwie jest miłość. Granica pomiędzy miłością a niemiłością wydawała się nikła. To co czuła do obu mężczyzn, Szymona i Heńka, było podobne. Tylko do Heńka nigdy nie miała żalu, że kocha ją za mało. Za to Szymon stanowi nieustanne źródło takiego żalu. Za mało dba o sprawianie jej przyjemności. Spóźnia się! Kłamie! Rani! Nic z nim nie jest pewne. Nawet to, kiedy przyjdzie i czy przyjdzie jeszcze kiedykolwiek. Przysparza zazdrości...
Tak, jedynie ten żal stanowi różnicę pomiędzy nimi, Henrykiem a tym - jednak - świszczypałą Szymonem.
Kiedy fryzjerka, nazywana panią Bronią, sadzała ją pod kloszem suszarki, Maria doszła do ostatecznego wniosku, że miłość jest jedynie żalem. „Więc jeśli tak - ucieszyła się smutnie - mam tego szczęścia całe ogromy! Tylko co mnie wciąż do tego ciągnie?”
Wyszła z zakładu fryzjerskiego z nową fryzurą i myślami, które ją samą zadziwiały.
Szymon wciąż nie przychodził. Ciągle tylko jeżyki, przemykające ze świstem świergotu koło jej okna na najwyższym piętrze, stanowiły jedyne jej towarzystwo. Ale teraz zimą - już nikt.
Od wizyty u fryzjera pozornie spokojna, chodziła każdego dnia do biura, uśmiechała się do ludzi a wieczorem łykała pośpiesznie pastylkę na sen i od razu zasypiała. Zeby tylko nie myśleć! Ale żal dopadał ją w tramwaju lub na ulicy - jak skurcz w piersiach. A kiedy żalu nie dało się inaczej nazwać niż cierpienie, zapragnęła spokoju.
Właściwie go miała. Miała spokój. Bała się tylko wnikać w jego istotę, by radość tego spokoju nie musieć nazwać: rezygnacją. Przed słowem „przegrana” broniła się tym bardziej. Jednak niekiedy coś, niczym przeraźliwe światło przy uchylaniu zaciśniętych powiek, chciało wedrzeć się w jej świadomość. Broniła się przed tym. Jeszcze bała się tego dotykać. Mogło zaboleć! Wolała nie wiedzieć, nie pamiętać.
Powtarzała sobie, że prawdziwa miłość wyróżnia się jedynie żalem, że ten najbardziej upragniony człowiek daje z siebie za mało. Poczucie niedostatku uczuć jest na tyle dotkliwe, iż zaczyna nęcić wyzwolenie z tego, jako ratunek, cicha przystań po burzy.
Tymczasem na lada dzwonek do drzwi wszystko w niej zaczynało śpiewać nadzieją.
A to jedynie sąsiadka o coś tam pyta, o jakieś stukanie nocą w ścianę Nieważne! Wreszcie sobie poszła. Natrętna! Tak bez pardonu wdzierać się w czyjeś tajemnice?!
Maria usiadła przy stole i oparła ciężką głowę na splecionych ramionach. Przecież przestała już w przypływie bezsilności tłuc nocą pięścią w ścianę. Ale ta ściana gadała czasem sama. Ktoś inny gdzieś tam łomotał? Jej odpowiadał? Czy sam wyładowywał swą rozpacz? Rozpacz? Ona czegoś takiego nie zna. Jest tylko znieczulona. Wszystko co czuje, jest jakby za ścianą.
I siedząc tak, odkryła, że właściwie to szczęścia tak naprawdę nie ma! Jest tylko coś, za czym się wiecznie musi tęsknić! Jak ona przedtem całymi latami. A teraz jeszcze bardziej!
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Krystyna Habrat · dnia 14.03.2011 20:20 · Czytań: 1161 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 6
Komentarze
czarodziejka dnia 15.03.2011 09:09
właściwie to szczęścia tak naprawdę nie ma! Jest tylko coś, za czym się wiecznie musi tęsknić!

To zdanie jakbyś wyjęłaś mi z ust.
Smutna jest historia Marii ale tak naprawdę, to czy życie jest wesołe? czy miłość trwa wiecznie? czy potrafimy cieszyć się tym co mamy?
Bardzo pochłaniająca historia.:)
Wasinka dnia 16.03.2011 08:53
Jak zwykle prawdziwie, emocje drgają, wahania odczuwalne. I owo uczucie tęsknoty, niespełnienia i smętku... Miłość to żal - odkryła bohaterka...
Kolejna rozpacz w jednym budynku...
Pozdrawiam cieplutko.
Krystyna Habrat dnia 22.03.2011 11:39
Dziękuję. Bardzo. Zdradzę, że treść tego wątku zawiera się w tytule i ma być tego metaforą.
wykrot dnia 22.03.2011 12:01
Historia fajna, chociaż jej zakończenie zmieniłbym na takie bardziej z pytajnikiem. Zdanie "I siedząc tak, odkryła, że właściwie to szczęścia tak naprawdę nie ma!" jest dla mnie zbyt kategoryczne. Czy naprawdę wtedy "odkryła"? A może tylko jej się tak zdawało? W tej historii bardziej by mi się podobało zostawienie jednak jakiegoś niedomówienia, jakiegoś niedopowiedzenia. Dla wyobraźni czytelnika.
Poza tym trochę błędów stylistycznych, np pierwsze zdanie (dla mnie) lepiej brzmiałoby w takiej wersji.
"Od czasu rozmowy z matką, namawiającą ją do powrotu na łono rodziny, Maria przestała być pewna swych poczynań."
albo:
"Nalewała herbatę, smarowała chleb masłem dla niego i siebie, ale coś niecierpliwiło i uciekała myślami ku czemuś nieokreślonemu." zmieniłbym na:
Nalewała herbatę, smarowała masłem chleb dla niego i siebie, ale coś niecierpliwiło i uciekała myślami ku czemuś nieokreślonemu.

W sumie jednak podoba mi się.
Krystyna Habrat dnia 25.03.2011 10:34
Wykrot - dziękuję. Masz w dużym stopniu rację. Tylko ta opowieść (wątek) nie jest jeszcze zakończona , a zawieszona w niedopowiedzeniu. Zakończenie ciągle obmyślam, czy ma potoczyć się tak jak u mojej realnej bohaterki (bardziej nieoczekiwanie, ale to by wydłużyło całość) czy inaczej. Ja, zgodnie z moim zawodem i powołaniem, jestem skłonna nakłonić ją do rezygnacji z niemądrej pogoni za niespełnieniem. Ale literatura to co innego. Tym bardziej, że ma to być metaforą wszelkiej pogoni za marzeniami.
Dopracuję i poprawię wg wskazań w komentarzach, jak przejdą mi komplikacje po przeziębieniu. Pozdrawiam.
OWSIANKO dnia 28.03.2011 16:04 Ocena: Świetne!
Droga Krystynko!

No to doczytałem i czuję w gnatach, że to nie powinien być koniec. Ale co dalej, nie czuję, bo marny ze mnie prorok i nie mam pomysła.

ps. całość na szóstkę
Pozdrawiam bezkatarowo
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ajw
28/04/2024 10:25
Kajzunio- bardzo mi miło. Dziękuję za Twój komentarz :) »
ajw
28/04/2024 10:23
mede_o - jak miło, że wciąż jesteś. Wzruszyłaś mnie :)»
Kazjuno
28/04/2024 08:51
Duży szacun OWSIANKO! Opowiadanie przesycone humanitaryzmem… »
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
ShoutBox
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty