Ostatnia podróż Miss Hallo - Tucza /1/ - Tucza
Proza » Inne » Ostatnia podróż Miss Hallo - Tucza /1/
A A A
Ostatnia podróż Miss Hallo /1/

Wynurzała się nie wiadomo skąd. Z jakiejś ścieżki wydeptanej przez ludzi wbrew zamysłom projektantów osiedla. Spowita w długi, ceratowy płaszcz , z głową owiązaną brudną chustką w kratę. Na jednej nodze – kalekiej- miała ciężki, czarny, sznurowany wysoko but. Przestawiała tę bezwładną kończynę , aby utrzymać równowagę, którą zakłócała majtająca się torba. Obficie wypchana. Ta niezwykła, odrażająca postać, o ruchach nieskoordynowanych, poruszała się w sposób przemyślany. Dochodziła jedną stroną ulicy do miejsca, gdzie kończył się cień wysokiego budynku. Ostrożnie, rozglądając się, przemierzała jezdnię, potem parę kroków do trawnika na którym stał barak na kołach. Pozostawiony przed laty, przez roztargnionych pracowników przedsiębiorstwa drogowego.
Tam wyciągała z torby zwitek postrzępionych gazet, które rozkładała półkolem. Na tych strzępach tworzyła przedziwne kompozycje z jarzyn i owoców. Dwie marchewki z pęczkiem sałaty. Szczypior z pietruszką. W tym półkolu zostawiała zawsze przerwę. Siadając, kładła tam kaleką nogę tak, że ciężki but z jakimiś usztywniającymi wkładkami stanowił wyraźny akcent kompozycji. Mimo to nikt z przechodniów nie zainteresowałby się warzywami , których jakość i i zestawienie w porcjach wykluczały jakąkolwiek przydatność , gdyby nie swoista żebranina, jaką zaczepiała przechodzących ludzi.
- Pani kupi u mnie. Pani kupi u mnie.- Starucha z reguły nagabywała kobiety. Mężczyzn zaczepiała tylko przez roztargnienie. Bez rezultatu. Z kobietami się jednak czasem udawało, mimo że ceny warzyw były wygórowane i zmienne , w zależności od kaprysu, lub – co bardziej prawdopodobne- od oceny odporności psychicznej klientki.
Stosowała też ordynarny rozbój. Gdy ulica była pusta i ofiara nie miała świadków grabieży, a na swoje nieszczęście ofiara dała banknot o dużej wartości, wiedźma chowała go w fałdy płaszcza, po czym bezczelnie wydawała resztę z niewielkiej kwoty. Bywało ,że ofiara własnego miłosierdzia energicznie protestowała lub orosiła staruchę o zwrot pieniędzy. Ta histerycznie łajała ograbioną za roztargnienie i krzywdzące posądzenia.
Byłem kiedyś świadkiem takiej awantury. Znałem poszkodowaną wówczas kobietę, i nie miałem wątpliwości, że racja jest po jej stronie. Ale pasja z jaką starucha dokonywała grabieży i niesamowity wyraz jej twarzy sprawiły, że owa krzywda jakby przyćmiona znalazła się na drugim planie, a jedynie niezwykła fizjonomia kalekiej kramarki była realna i prawdziwa.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tucza · dnia 24.05.2011 10:28 · Czytań: 1028 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 10
Komentarze
Azazella dnia 24.05.2011 10:53
Interpunkcja szaleje. Zanim wyślesz tekst, sprawdź czy wszystko jest na swoim miejscu, bo potem są efekty jak powyżej. O treści się nie wypowiem. Nie ma jej tutaj. Tekst jest o niczym
Usunięty dnia 24.05.2011 11:00
Dlatego boję się starszych ludzi;). Mnie się podoba. Takie tam obserwacje codzienności. Opisałeś to po ludzku bez budowania zbędnej atmosfery. Widziałem to Wam opowiadam. Co w tym złego?! Taki teks dla strudzonych Maratończyków jak znalazł. Pozdrawiam
Wasinka dnia 24.05.2011 12:18
Hmm... Stworzyłeś pewien mikroklimacik i teraz się zastanawiam, czy mi podchodzi... W sumie całkiem ciekawie spostrzeżony obrazek, podany również nie najgorzej (pomijam techniczne usterki, których u Ciebie zawsze sporo, niestety...), okiem bacznego obserwatora poprowadzony, który dostrzegł "mało znaczącą" osobę w takich szczegółach. I końcówka dość przygnębiająca...
Tytuł intryguje przy tej treści.
Myślę sobie, że może czasem pozbyć by się można zaimków bez szkody dla tekstu... Np. tutaj
Tam wyciągała z torby zwitek postrzępionych gazet, które rozkładała półkolem. Na tych strzępach tworzyła przedziwne kompozycje z jarzyn i owoców. Dwie marchewki z pęczkiem sałaty. Szczypior z pietruszką. W tym półkolu zostawiała zawsze przerwę. Siadając, kładła tam kaleką nogę - można podkreślone zaimki wyrzucić.
Ponadto bałaganik w spacjach, troszkę w interpunkcji.
Warto dopieścić, wtedy nie będzie można zarzucić niechlujności, a i tekst wyda się atrakcyjniejszy mimo wszystko.
I chyba jednak dla mnie za mało...

orosiła staruchę - prosiła

Pozdrowienia w słońcu.
julanda dnia 24.05.2011 13:23
No tak. Wypis z obrazka. Najbardziej do takiego handlu nadaje się czosnek, jest w miarę trwały. Co do przekazu, (realna i prawdziwa – to zdaje się na jedno wychodzi?) Trochę mało wyraźnie wynika, że opisana staruszka miała coś wspólnego z rozbojem. Może przeczytać głośno kilka razy, wtedy powinno się wyklarować, gdzie można zrobić poprawki. Z tekstem jest tak, że autor ma pewne elementy w głowie i zapomina, że nie dyfundują one do tej czytelnika, jeśli się ich w tekście nie przepuści, inaczej opuści!
Pozdrawiam!
MaximumRide dnia 24.05.2011 16:39
No no. niestety tak czasem bywa. Ale cieszę się, że krótki tekst. Jakoś mnie nie wciągnął. Ale plusem jest to, że tekst jest krótki bo nie zdążyłam się znudzić.
Jakaś codzienna sytuacja. Ale są lepsze do opisywania. Podoba mi się takie opisywanie codziennych wydarzeń, ale twoje jest trochę nudne. No ale to nic. Ładnie napisane.Tylko, że nie rozumiem tytułu.
Pozdrawiam:)
julass dnia 24.05.2011 19:11
Cytat:
z głową owiązaną brudną chustką w kratę

obwiązaną

Cytat:
energicznie protestowała lub orosiła staruchę o zwrot pieniędzy.

prosiła

spacje mają za dużą swobodę...

przeczytałem i naszło mnie pytanie: no i co z tego? brzmi to jak początek opowieści o czymś... tytuł wskazuje na podróż ale żadnej podróży tu nie widać... ale jak na wstęp to w zasadzie ujdzie...
green dnia 24.05.2011 19:34
Nie czuję tego tekstu, bardziej odrazę, która mi się po przeczytaniu jego zrodziła.
No i tak właściwie mogłabym zapytać co dalej...
Lluna brillant dnia 24.05.2011 22:08
takie specyficzne, niestety nie trafiło, może dlatego, że jestem przyzwyczajona, że z kawałka rzeczywistości, który opisuję wyciągam raczej coś dobrego, ale w gruncie rzeczy... to pewnie zależy od spojrzenia.
Usunięty dnia 24.05.2011 23:56
Początek zachęcający, ale później niewiele się dzieje. Nieuczciwa sprzedaż warzyw nie jest zbyt poruszającym wydarzeniem.
Pozdrawiam.
Tucza dnia 02.06.2011 00:07
W pierwszym odcinku Miss Hallo umknęła uwadze numeracja części, co miało wpływ na komentarze czytelników. Przepraszam. Faktycznie będzie parę odcinków, co wytłumaczy znaczenie wszystkich wątków. Autor.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ajw
28/04/2024 10:25
Kajzunio- bardzo mi miło. Dziękuję za Twój komentarz :) »
ajw
28/04/2024 10:23
mede_o - jak miło, że wciąż jesteś. Wzruszyłaś mnie :)»
Kazjuno
28/04/2024 08:51
Duży szacun OWSIANKO! Opowiadanie przesycone humanitaryzmem… »
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty