Z dzienniczka (nie)wariata - Dragon42
Poezja » Wiersze » Z dzienniczka (nie)wariata
A A A

 

żyły nie mogą eksplodować

gotowe wypluć nagromadzoną ironię losu

spod skóry absorbującej toksyny

prosto w oczy zakłamanych ideałów

 

przyjaciel w chitynowej piżamie wlazł do ucha

racząc się zszarzałą normalnością

szeptał coś o braterstwie

może wróci po resztki

 

ręce powiązane skórzanymi pasami

darły każdą minutę parcianego materaca

wygrzebując ukryte sedno codzienności

podawanej w farmakologicznej recepturze

 

wykrochmalone intencje pseudoetyki

wywołują zgagę sumienia

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Dragon42 · dnia 20.03.2013 20:20 · Czytań: 407 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 13
Komentarze
ponadchodnikami dnia 21.03.2013 17:45
Cytat:
z pod skóry ab­sor­bującej tok­sy­ny

Raczej "spod". :)

Co do interpretacji, to dla mnie naprawdę dobrze ująłeś taki niby zwyczajny, szary ból egzystencjalny, który jednak można opisać na wiele sposobów i zawsze widzieć w nim coś innego, może nawet nowatorskiego - w końcu każdemu w duszy co innego gra.
Ale jednak są słowa, które, moim zdaniem, czynią utwór mniej dosadnym, trochę przeintelektualizowanym, zwłaszcza pod koniec. Każdy odbiera takie rzeczy inaczej, ale mnie to ciut hamowało przy czytaniu.

Cytat:
go­to­we wypluć na­gro­ma­dzoną ironię losu

Zredukowałabym do "gotowe wypluć ironię losu".

Cytat:
racząc się zsza­rzałą nor­mal­nością

Może bez "zszarzałą"? Albo "szarością"?

No nie wiem, takie luźne refleksje przez pryzmat własnej opinii. Ogólnie to dla mnie bez szału, ale i tak na plus.

Ciepłe pozdrowienia w marcowo-zimowe popołudnie.
pablovsky dnia 21.03.2013 18:09
ponadchodnikami napisał/a:
Raczej "spod"


Niby tak, ale... Według PWN: Etymologicznie poprawne jest z pod i taka pisownia obowiązywała do roku 1936. Zgodnie z nowszą (choć, jak widać, nie tak znów bardzo nową) ortografią piszemy spod - podobnie jak sprzed (dawniej z przed), spoza, sponad, spomiędzy.
— Mirosław Bańko

Tak więc może warto nad tym uklęknąć i uznać obie wersje za poprawne?
ponadchodnikami dnia 21.03.2013 18:16
Różnie bywa z tą genezą, np., wg prof. Miodka, etymologicznie "ogórek" powinno się pisać przez "u", ale przez skojarzenie z "górą" piszemy przez "ó".
Zwracam raczej uwagę na współczesną ortografię, więc wolałabym "spod". Oczywiście, gdyby to ode mnie zależało, mogłabym się przychylić do obu wersji, no ale jednak coś nie gra w obecnych realiach. :)
Miladora dnia 21.03.2013 18:17
pablovsky napisał:
Tak więc może warto nad tym uklęknąć i uznać obie wersje za poprawne?

Mimo wszystko nie namawiałabym do uznania formy "z pod", ponieważ nie występuje już we współczesnych słownikach poprawnej polszczyzny.
Lepiej się pogodzić z myślą, że język poszedł naprzód, i zastosować do obecnych wymagań.

Potem jeszcze wrócę, Dragonku. :)
pablovsky dnia 21.03.2013 18:23
Miladorko- Ty jesteś młoda i Tobie łatwo się godzić z nowościami, a co mają powiedzieć takie dinozaury, jak ja? :p Ja całe życie pisałem "z pod" "z powrotem" itp. Będzie trzeba iść z duchem czasu.
Już nie zaśmiecam wątku. Moja znajomość poezji jest równa zeru, więc nawet nie powinienem ośmielać się tu zaglądać, ale wszedłem na chwilę pokazać, jak wygląda starość :)
Dragon42 dnia 21.03.2013 18:54
ponadchodnikami
ponadchodnikami napisał/a:
z pod skóry ab­sor­bującej tok­sy­ny

Raczej "spod". :)

No niestety mam z tym problem, bo czasem się głowię czy pisać z czy s. Nie chcę zmieniać, skoro jedno i drugie jest do przyjęcia. Zwrócę uwagę przy kolejnych.
ponadchodnikami napisał/a:
Cytat:
go­to­we wypluć na­gro­ma­dzoną ironię losu

Zredukowałabym do "gotowe wypluć ironię losu".

jednak to nie jest zwykła ironia losu, tylko gromadzona latami,przemilczana. Dlatego uprę się przy oryginalnej wersji.

ponadchodnikami napisał/a:
Cytat:
racząc się zsza­rzałą nor­mal­nością

Może bez "zszarzałą"? Albo "szarością"?

Ponownie nie, nie chodzi o zwykłe coś, a o mózg. Jest szary i generuje nienawiść bądź moralność. Dodatkowo, że ów przyjaciel tym się żywi, wchodząc przez ucho jak do darmowej jadłodajni.
ponadchodnikami napisał/a:
Co do interpretacji, to dla mnie naprawdę dobrze ująłeś taki niby zwyczajny, szary ból egzystencjalny, który jednak można opisać na wiele sposobów i zawsze widzieć w nim coś innego, może nawet nowatorskiego - w końcu każdemu w duszy co innego gra.

Interpretacja trafna,grubas również.
Smocza łapa za odwiedziny, z ciągle zaśnieżonego Doich;/


Witaj pablowsky Już nie zaśmiecam wątku. Moja znajomość poezji jest równa zeru, więc nawet nie powinienem ośmielać się tu zaglądać, ale wszedłem na chwilę pokazać, jak wygląda starość :)
Dzięki za odwiedziny i lekcję poglądową.
Również Tobie "baciku" :) choć nic o wierszu, jak nigdy :( Cmok Smok i Smocza łapa
Miladora dnia 21.03.2013 21:46
pablovsky napisał:
Miladorko- Ty jesteś młoda i Tobie łatwo się godzić z nowościami,

Pablo - dawno już mnie tak nikt nie ubawił. :))))
Nie sugeruj się rocznikiem w profilu - to zmyła, a raczej data rozpoczęcia "drugiego życia". :))))

Dragon42 napisał:
choć nic o wierszu,

Przecież mówiłam, że wrócę, Smoku. :)

Cytat:
żyły nie mogą eks­plo­do­wać
go­to­we wypluć na­gro­ma­dzoną ironię losu

Nie mogą eksplodować gotowe wypluć?
Żeby była spójność, dałabym:
- żyły nie mogą eks­plo­do­wać
choć go­to­we są wypluć na­gro­ma­dzoną ironię losu

Cytat:
ręce powiązane skórza­ny­mi pa­sa­mi
pa­l­ca­mi darły

Rym i "palcami" do kosza.
Jeżeli ręce darły, to jest to wystarczająco obrazowe. Zresztą bez palców wers jest lepszy.

Cytat:
wy­grze­bując ukry­te sedno co­dzi­e­n­ności
po­da­wa­nej w fa­r­ma­ko­lo­gicz­nej re­ce­p­tu­rze
wy­kro­ch­ma­lo­ne in­te­n­cje pse­u­do­mo­ra­l­ności

Rym. Jedno do zmiany.
Chociaż równie dobrze możesz opuścić "codzienności":
- wy­grze­bując ukry­te sedno
po­da­wa­ne w fa­r­ma­ko­lo­gicz­nej re­ce­p­tu­rze
Nawet lepiej, bo nie musisz wszystkiego dopowiadać.
Albo opuścić "moralności", bo "wykrochmalone intencje" już same w sobie są wymowne.
Ja bym opuściła i jedno, i drugie. :)

Jak widzisz - malutko tym razem.
Ale popraw na "spod".

A co do wiersza - znam takie stany. ;)

Cmok. :)
Dragon42 dnia 21.03.2013 22:25
Miladora napisał/a:
żyły nie mogą eks­plo­do­wać
go­to­we wypluć na­gro­ma­dzoną ironię losu

Nie mogą eksplodować gotowe wypluć?
Żeby była spójność, dałabym:
- żyły nie mogą eks­plo­do­wać
choć go­to­we wypluć na­gro­ma­dzoną ironię losu

No witam, witam "baciku":)
Wytłumacz ten zabieg? Dlaczemu mam dopowiadać grubasami? wiadomo kto i co, i one nie są w gotowości, one są pewne.
Miladora napisał/a:
ręce powiązane skórza­ny­mi pa­sa­mi
pa­l­ca­mi darły

Rym i "palcami" do kosza.
Jeżeli ręce darły, to jest to wystarczająco obrazowe. Zresztą bez palców wers jest lepszy.

Psia jego mać!!!! w oryginale nie było palców:( szukałem zamienników, zmian, niedopowiedzeń, ale treść przerosła formę. Idę zeżreć siarczanego barana B)

Latałem, patrzyłem na końcówki i zawsze jakiś babol się wplącze;/
codzienności może i wywalę, ale chciałbym zamienić pseudomoralności na pseudoetyki, co Ty na to? Żeby uniknąć rymowanki.
Zmieniam zatem to i owo, czekam na dalsze wskazówki.
Cmok Smok
Miladora dnia 21.03.2013 22:30
Dragon42 napisał:
Wytłumacz ten zabieg?

Wersy są wtedy niespójne i na bakier z logiką. :)
Bo jeżeli są gotowe, by wypluć, to jak nie mogą eksplodować? Mogą.

Wrócę niedługo. :)
pablovsky dnia 21.03.2013 22:43
Miladorka napisała:
Cytat:
Pablo - dawno już mnie tak nikt nie ubawił


Cała przyjemność po stronie Pablo :) To był tylko taki żarcik, tak naprawdę nawet nie spojrzałem w Twoją "metrykę".
Pozdrawiam różowo, jak sen, którego doświadczysz ;)
Dragon42 dnia 21.03.2013 22:45
czekam i nie zmieniam;p ten utwór jak tytuł jest (nie)logiczny :)
Miladora dnia 21.03.2013 22:59
Dragon42 napisał:
czekam i nie zmieniam;p ten utwór jak tytuł jest (nie)logiczny :)

Utwór może być nielogiczny, ale poszczególne wersy nie.
A tytuł brzmi - "(nie)wariata", a nie "(nie)logiczny". ;)
Dragon42 dnia 21.03.2013 23:09
Dobra, dobra nie kadź;D dawaj "baciki. nie wiem czy (nie)wariowanie jest (nie)logiczne?:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
07/05/2024 12:19
Dzięki Zbysiu za próbę wsparcia. Z krytyką, Jacku,… »
Kazjuno
07/05/2024 11:11
Witaj Marianie, miło Cię widzieć. Wprowadzając… »
Marian
07/05/2024 07:42
"Wysiadł z samochodów" -> "Wysiadł z… »
Jacek Londyn
07/05/2024 06:40
Zbyszku, niech Ci takie myśli nie przychodzą do głowy. Nie… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 20:39
Pulsar Świetne i dowcipne, a zarazem straszne w swoim… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 13:43
A przy okazji - Zbyszek, a nie Zbigniew. Zbigniew to… »
Jacek Londyn
06/05/2024 13:19
Kamień z serca, Zbigniewie. Dziękuję, uwierzyłem, że… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 12:43
Tak Jacku, moja opinia jest jak najbardziej pozytywna. Zdaję… »
Jacek Londyn
06/05/2024 12:23
Drogi Kazjuno. Przyznam, że bardzo zaskoczyła mnie… »
Kazjuno
05/05/2024 23:32
Szanuję Cię Jacku, ale powyższy kawałek mnie nie zachwycił.… »
Zbigniew Szczypek
05/05/2024 21:54
Ks-hp Zajrzałem za Tetu i trochę się z nią zgadzam. Ale… »
Zbigniew Szczypek
05/05/2024 21:39
Jacku No tak, to prawda - nie to jest ładne, co jest ładne… »
Jacek Londyn
05/05/2024 19:17
Zbigniewie, ten serial to żadne badziewie. Miliony Polaków… »
valeria
05/05/2024 16:12
Cieszy mnie wszystko co piszecie, dobrze, że coś… »
tetu
05/05/2024 15:48
Niezaprzeczalnie atutem tego wiersza jest rytmiczność.… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/05/2024 18:38
  • Dla przykładu, że tylko krowa nie zmienia poglądów, chciałbym polecić do przeczytania "Stołówkę", autorstwa Owsianki. A kiedyś go krytykowałem
  • Zbigniew Szczypek
  • 02/05/2024 06:22
  • "Mierni, bierni ale wierni", zamieńmy na "wierni nie są wcale mierni, gdy przestali bywać bierni!" I co wy na to? ;-}
  • Dzon
  • 30/04/2024 22:29
  • Nieczęsto tu bywam, ale przyłączam się do inicjatywy.
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty