Pralnia brudnych eskapizmów - Heisenberg
Proza » Groteska » Pralnia brudnych eskapizmów
A A A
Od autora: Też prozopagnozyjnie w sumie.

"Pralnia" również tutaj

***

Świat się zmienia, wódka drożeje, a słońce zachodzi rdzą.

Lenart Boźniakiewiczyński idzie wąskim deptakiem, wyłożonym zróżnicowaną kolorystycznie kostką brukową; idzie dość szybko, z lekka spocony, a ludzie patrzą na niego, jakby miał swastykę wyciętą na czole.

Powinieneś się cieszyć, że nie jesteś Lenartem. Chyba że nim jesteś. Wówczas masz kłopot, srogi kłopot, bo zawsze będą na ciebie tak patrzeć. Jeśli jesteś Lenartem, cóż, dobrze ci radzę, nawet nie próbuj uciekać przed ich wzrokiem. Chciałbyś, wiem, ale gdzie się schowasz? Oni patrzą ze wszystkich stron. Gabinet luster, człowieku.

Nie uciekaj. Ty tu jesteś zagrożeniem.

Po prostu odbijaj ich wzrok. Odbijaj zdecydowanie, ale bez pośpiechu. Nigdy przeciągle. I nigdy cierpko. Pamiętaj – nie masz patrzeć, masz absorbować spojrzenia. Unosisz wzrok, zatrzymujesz na sekundę, opuszczasz.

Powtórz.

Jeszcze raz.

Rób tak, żeby twoje oczy mówiły: „Przepraszam”. Bez przepraszania nie wytrzymasz nawet minuty.

W sklepie straszny ruch, aż ciasno od ludzi. Ciasno tam, gdzie nie ma Lenarta. Lenart jest jak ciąża czworacza – wszystko się przed nim rozstępuje. Ludzie uchodzą na boki, czmychają pod ściany, jeden staje za plecami drugiego; byle dalej, byle zachować bezpieczną odległość.

Widzisz? Miałem rację – jesteś zagrożeniem. Warto mi ufać, prawda?

Lenart bierze wódkę i staje przy kasie. Kolejka patrzy, wciśnięta w gumy do żucia i prezerwatywy. Ekspedientka patrzy, odchylona w tył na fotelu. Kamera monitoringu patrzy, rozpłaszczając się obudową na panelach sufitowych. Bezpieczna odległość.

Twoje oczy niech mówią: „Przepraszam, ludzie, że tutaj jestem, przepraszam, że istnieję, przepraszam, że się urodziłem, to się już więcej nie powtórzy, obiecuję”.

Na deptaku stoją zardzewiałe ławki. Rdzewieją rosnące w szeregu drzewa. Dłonie w kolorze rdzy proszą przechodniów o drobniaki. Brudne dłonie zaczepiają wszystkich; no, prawie wszystkich – cofają się przed Lenartem. Menele też patrzą. Chlejusy. I co, że chlejusy? Oni chociaż nie mają człowieka na sumieniu. Komu przeszkadzają, żebrząc o parę groszy?

Krzycz tymi oczami: „Ludzie, przepraszam, że się jeszcze nie zabiłem, przepraszam, obiecuję poprawę, przysięgam, zrobię to, jak tylko wykiełkuje we mnie zarodek odwagi, ździebko pierdolonej siły, by wziąć kanister, oblać się benzyną i spalić, kurwa, spalić się jak ten cholerny dzieciak”.

Lenart wraca do mieszkania i stwierdza, że znowu namnożyło się much. Wlatują przez zamknięte okna, wylęgają się z insektycydów.

Zza ściany słychać zaklęcia fizjologii, wyjękiwane przez piękną i bardzo młodą sąsiadkę, oraz plugawy zgiełk wulgarnych wyrazów, dobiegający z ust jej kolegi. Przyjaźń tych dwojga jest sławna na całą kamienicę, wieść o romansie nie dotarła jeszcze tylko do narzeczonego sąsiadki.

To nie jest krajobraz, w którym rządzi rozum jak u Miłosza.

Są wierni partnerzy i niewierni partnerzy.

Lenart odkręca butelkę. Krzywą miną reaguje na zapach spirytusu, potem wylewa wódę do zlewozmywaka.

Później Lenart chodzi z kapciem po mieszkaniu i poluje na muchy. Ma specjalną, wyćwiczoną taktykę, którą dostosowuje do konkretnego przeciwnika. Istnieją bowiem dwa rodzaje much. Pierwszy rodzaj to muchy – przytulanki. Ciche, spokojne, do wszystkiego się kleją. Łatwo taką namierzyć, a jeszcze łatwiej spłoszyć. Dlatego, gdy już gdzieś przycupnie, należy podejść wyjątkowo ostrożnie i pacnąć znienacka. Drugi rodzaj to muchy z ADHD. Bzyczą i latają, zmieniając kierunek kilka razy na sekundę. Ten typ wymaga zręczności – staje się nieruchomo z kapciem na środku pomieszczenia, a kiedy mucha znajdzie się w zasięgu ręki, trzaska się francę w powietrzu.

Za oknem kobieta prowadzi nastoletniego syna, który krzyczy i tupie, i wierzga całym ciałem. Kobieta ciągnie syna za rękę, a grupka rówieśników chłopca odpycha go śmiechem.

Są tacy, którzy wyśmiewają chorych, i tacy, którzy nie wyśmiewają.

Później Lenart je kolację w towarzystwie kanału informacyjnego, a jeszcze później zdejmuje kapeć i idzie zabijać muchy, które przez czas posiłku zdążyły zmartwychwstać.

Ludzi można dzielić na grupy według najróżniejszych kryteriów. Można wziąć pod uwagę cechy fizyczne albo cechy charakteru. Albo pochodzenie, przynależność religijną czy kulturową, światopogląd i wyznawane wartości, stosunek do konkretnej sprawy; słowem wszelkie aspekty zależne i niezależne od człowieka. Jednak nie kryteria podziału się liczą, a nazewnictwo rozróżnianych grup. Możemy używać pojęć – ładni i brzydcy, inteligentni i nieinteligentni, czarni i biali. Możemy też operować konkretami. Ci, którzy mają górne jedynki, i ci, którzy górnych jedynek nie posiadają. Osoby z IQ wyższym od stu i osoby z IQ niższym od stu. Rasowi homo sapiens i nierasowi homo sapiens.

Jeżeli jesteś Lenartem, operuj konkretami. Nie mów: są źli ludzie i dobrzy ludzie. Mów: są ludzie, którzy wywożą śmieci do lasu, i są ludzie, którzy nie wywożą śmieci do lasu. Mów: są mężczyźni, którzy biją kobiety, i są mężczyźni, którzy kobiety nigdy nie uderzyli. Mów: są psychole, które gwałcą dzieci, i są normalni, którzy nie gwałcą dzieci.

Ktoś powie: jedni jeżdżą pijani i powodują wypadki samochodowe, inni nie. Wówczas wyjdziesz na tego złego. Ale przy wielu innych nazewnictwach okażesz się dobry. Jeśli będziesz operował pojęciami – źli i dobrzy – zawsze trafisz do pierwszej grupy.

Wiatrówka stoi w rogu, opiera się o szafę jak kobiety handlujące fantazjami o latarnie. Lenart bierze wiatrówkę. Bierze śrut z szuflady i staje przy oknie.

„Wybacz, kotku”.

Strzał.

Pisk.

To płoszy resztę. Trzeba trochę poczekać, kilkanaście minut, może kilkadziesiąt. Pamiętaj o cierpliwości.

„Wybacz, piesku”.

Strzał.

Nie zdychają od razu. Najczęściej w ogóle nie zdychają; bywa, że któreś oberwie drugi raz, albo trzeci, zanim pierwsza rana się zagoi.

„Wybacz, kopciuszku. Z chęcią bym ci darował, ale ładnie śpiewasz, wiesz, wszystkim podoba się twój głos, a w dodatku jesteś pod ochroną”.

Są tacy, którzy krzywdzą zwierzęta, i tacy, którzy nie krzywdzą.

Jako Lenart, musisz do nich strzelać. Do kotów, psów, do wszelkiego ptactwa. Niech ludzie myślą, że się schlałeś i pokazujesz swoją prawdziwą naturę. Niech uznają, że twój przepraszający wzrok na deptaku, to była ściema, fikcja, kpina, bo w rzeczywistości lubisz krzywdzić. Niech tak uważają. Muszą to stwierdzać każdego wieczora, bowiem wieczór jest czasem rozliczeń, bilansem zamknięcia minionego dnia. A ty pomagasz im prowadzić kreatywną księgowość.

Lenart nie siedzi w więzieniu, ponieważ miał pieniądze na dobrego adwokata, który dogadał się prokuratorem. Banalne, prawda? Świat tonie w morzu banalności, oddycha spod tafli przez trzcinową rurkę. Ale sam powiedz, czy wyobrażasz sobie gorsze grzechy, niż te nieodpokutowane?

Dlatego naciśnij spust. Nie zastanawiaj się, naprawdę możesz mi ufać.

Strzał.

Ludzie nie potrzebują sprawiedliwości. Ludziom potrzebne są symbole.

Lenart beka ekspresyjnie, a później odstawia karabinek i wyrzuca przez okno butelkę po wódzie. Na plac zabaw – szyjka trzaska o kant zjeżdżali, szkło rozpryskuje się.

Operowanie konkretami pozwala wytrzymać z samym sobą. Jednak Lenart rozumie, że wszystkie podziały, które wymyśla, dają fałszywy obraz, ukazują sztuczne ramy jak hindusi na rzeźbach.

Pięćdziesiąt tysięcy lat temu homo sapiens krzyżowali się z neandertalczykami. Bez genów człowieka neandertalskiego nie wyszlibyśmy z Afryki. U ciemnoskórych jest go mniej, niekiedy wcale, w rodowitych Europejczykach i Azjatach nawet cztery procent.

Przyjmijmy podział: homo sapiens i nie homo sapiens. Gdzie granica? Jaka ilość neandertalskich genów jest dopuszczalna, by nie zostać uznanym za mieszańca? Pół procenta? Procent? A może absolutne zero? Tylko czy wówczas da się wykluczyć, że w żyłach danej osoby nie pływa, powiedzmy, jedna dziesiąta promila neandertalskiej krwi? Więc może jednak dopuścić taką ilość? Może podnieść do pełnego promila?

No właśnie. Zbyt płynne granice.

Jesteśmy homo sapiens, bo tego gatunku mamy w sobie najwięcej, ale jakiś ułamek mnie i ciebie to neandertalczyk. Rozróżniane grupy znajdują się wewnątrz nas.

Przyjmijmy podział: kaci i ofiary. Do katów należy każdy. Do ofiar należy każdy. Wszyscy zaliczamy się po trochu do jednej i do drugiej grupy, po kilka procent, w indywidualnych proporcjach. A reszta – największa część każdego człowieka – to przestrzeń pomiędzy grupami, nasz dominujący gatunek: homo hypokrisis.

Quousque tandem?

Skoro już stałeś się Lenartem, powinieneś też wiedzieć, że dzielenie ludzi na grupy wcale nie jest dzieleniem. To przyrównywanie.

Lenart wraca przed telewizor, w którym chore dzieci proszą o esemesa. Lenart wygrzebuje telefon i wysyła wiadomość, w treści wpisując: Gówno ode mnie dostaniecie. Na ekranie mała Kasia z mukowiscydozą szczerzy zęby.

Wszystko tonie w morzu banalności.

Później Lenart odwraca się, patrzy przez uchylone drzwi na podłogę kuchni, na nakrętkę z kawałkiem banderoli. Myśli o zapachu wódy i gulgocie, jaki ciecz wydawała, spływając do rur zamiast do gardła.

Trzcinowa rurka, przez którą można oddychać spod wody.

Później znów odblokowuje telefon, śle drugiego esemesa. Tym razem fundacja i operator dziękują za okazane wsparcie. Później Lenart wchodzi na humanitarni.pl i klika w serduszka.

Tego nie ma w scenariuszu.

Niektórzy mówią, że świat to teatr, ale chyba już zdajesz sobie sprawę, że bliżej mu do wtórnego serialu ze sztampowymi bohaterami.

Lenart usuwa strony charytatywne z historii przeglądarki, później kasuje ostatniego esemesa z „wiadomości wysłanych”.

Trzeba trzymać się scenariusza.

Lenart idzie pod prysznic. Odkręca gorącą wodę, żeby zmyć z siebie lodowate spojrzenia.

Oni cię potrzebują, bo jesteś Lenartem. Przechodnie mijający cię dzień w dzień na deptaku, klienci sklepu, pracownicy sklepu, menele, bezdomni, puszczalska sąsiadka, gówniarze śmiejący się z chorego na autyzm chłopca; wszystkie pary oczu, które trafiają na twoją twarz, które widzą flachę w twojej dłoni; wszystkie pary uszu, które słyszą strzały z twojej wiatrówki. Wszystkie usta, które o tobie plotkują.

Jesteś Lenartem, więc nigdy nie mówisz: są dobrzy i źli ludzie. Ale pojęć tych używają przedstawiciele osiedlowej społeczności, których codziennie spotykasz. Patrzą na ciebie, bo potrzebują symboli. Wyznaczyli ci rolę. Odrysowali cię od szablonu czarnego charakteru. Każdy szuka konkretów, którymi wyznacza własną granicę między pojęciami.

Ludzie oddzielają się od Lokiego, żeby przyrównać się do Einherjerów. Zawsze chodzi o przyrównywanie. Nawet jeśli Ragnarök ma nigdy nie nadejść.

Quousque tandem?

Nie znam dostatecznie hiszpańskiego, aby móc wypowiedzieć się w tej kwestii.

Scenariusz jest banalny, na czele z tymi muchami lecącymi do ścierwa.

Wycieraj się, Lenart, trzeba iść spać. Jutro kolejny dzień gry według moich wskazówek.

Cały czas musisz mi ufać.

– A co, jeśli przestanę?

Wiesz, co. Patrzysz w tamtym kierunku, odkąd wszedłeś pod prysznic. Szafka przy lustrze, ostatnia szuflada. Paczka żyletek. Czytałeś „Zbrodnię i karę”? Najgorsze grzechy, to te nieodpokutowane. Klikanie w serduszka i esemesy dla fundacji nie wypiorą cię z brudu, nie wymażą okaleczenia nastolatka, który cieszył się, że wreszcie dostał prawo jazdy.

Wiesz, jak skończysz, gdy przestaniesz mnie słuchać.

Dlatego trzymaj swoją trzcinową rurkę w ukryciu. Nie pokazuj nikomu.

Oczywiście jeśli jesteś Lenartem. Jeśli nie, cóż, dobrze ci radzę, zapomnij wszystko, co ci dzisiaj powiedziałem.

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Heisenberg · dnia 21.07.2015 14:23 · Czytań: 996 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 11
Komentarze
Dobra Cobra dnia 22.07.2015 04:54 Ocena: Świetne!
Mój ulubiony styl oraz czas teraźniejszy! Oraz co za piękne nazwisko oraz imię głównego heroina (r.m. - od: heroiny, która jest zazwyczaj w rodzaju żeńskim).

Heisenbergu,

Dobrze podajesz! Ileż tu literackich perełek, ileż slodkich porównań. Sam literacki i prozatorski miod! Jakież głębokie rozważania podajesz w pakiecie na dodatek! Pięknie, swojsko, ekscentycznie i z myślą przewodnią! Oraz ostrzeżeniem na końcu.

Się czyta, się podoba!

Nie zarzucaj w żadnym wypadku pisania! Pamietaj!



Do następnego.


Z pozdrowieniem,

Dobra Cobra
Heisenberg dnia 23.07.2015 16:19
Pamiętam, pamiętam :)
Dziękuję i pozdrawiam
Figiel dnia 24.07.2015 19:48 Ocena: Świetne!
Heisenberg, podstawiłeś mi pod nos pralnię, żaden magiel z ploteczkami, tylko duszną kanciapę, gdzie pot spływa po karku a duchota zatyka. I odkąd stanęła, zaglądam sobie do niej, bo choć radości tu za grosz, jest parę spraw, które zmuszają do zatrzymania. A jako że czasem popadam w błąd i wydaje mi się, ze mniej więcej pewne mechanizmy rozgryzłam, niektóre wskazówki skutecznie mącą tę wiarę. Bo celne i... chyba nie tylko Lenartom potrzebne.
Pozdrawiam serdecznie:)
No, i nie kliknęłam, w ocenę: świetne! Wrócę naprawić :)
Dobra Cobra dnia 24.07.2015 19:58 Ocena: Świetne!
Umożliwiam kliknięcie w ocenę.

DoCo
Figiel dnia 24.07.2015 20:00 Ocena: Świetne!
Dzięki, DoCo:)
Heisenberg dnia 26.07.2015 00:48
Dziękuję, Figiel, za przeczytanie i komentarz :)
Klau dnia 29.07.2015 16:52 Ocena: Świetne!
Skojarzyło mi się z prozą Josepha Hellera.
ajw dnia 13.08.2015 18:02 Ocena: Świetne!
Heis - nawet nie wiesz jak często jestem na stronce z Twoimi tekstami i ktoś z domowników przerywa mi w połowie tak, ze czytam na raty. Znowu wracam i znów ta sama historia. I to zawsze u Ciebie. Tym razem było tak samo, ale wreszcie skończyłam i odchodzę ukontentowana :)
Heisenberg dnia 13.08.2015 20:00
Klau - kłaniam się nisko.
Ajw - moja pisanina to nieobliczalne byty, czasami teksty strzelają focha i nie chcą dać się przeczytać. Grunt, że udało się dobrnąć do końca. Dziękuję :)
purpur dnia 07.12.2015 12:57
No kurcze... moja własna poprzeczka powędrowała wyjątkowo wysoko - na pewno nie będzie tu taryfy ulgowej, pazury zaostrzone, kły wysunięte - czytam!

Zawsze piszę to co czuję, nie chowam się za nie-potrzebnymi-komplementami, no cóż, czasem pewnie kogoś urażę. Czasem ktoś się obrazi...

Mimo moich najszczerszych chęci... świetny tekst! Spokojnie można go sobie rozłożyć na elementy i oglądać w jaki sposób opisywać bohatera, jego myśli, wstecz i w przód.
Damn!
Tak wiem, że jest tu stanowczo za dużo pozytywnych opinii, aż palce drętwieją od tych achów i ochów, ale kurcze, czytam naprawdę sporo na różnych stronach. Dawno nie trafiłem na tak świetnie napisany tekst.

Dobra, kończę - idę wkuwać "na blaszkę" :)

Proszę spójrz w wolnej chwili na jakiś mój tekst, chętnie przyjmę rzeczową krytykę !
Heisenberg dnia 07.12.2015 14:31
Dziękuję, purpur. Pozytywnych opinii dużo, ale jak mogłoby być inaczej, skoro ja pisarz kompletny jestem? (Taki żarcik. W ogóle nie czuję się pisarzem i dłuuuga droga jeszcze przede mną).
Bycie szczerym to podstawa, absolutnie. Zawsze na szczerość liczę.
Spojrzę, kiedy coś Twojego na portalu dostrzegę.
Pozdrowienia
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ajw
28/04/2024 10:25
Kajzunio- bardzo mi miło. Dziękuję za Twój komentarz :) »
ajw
28/04/2024 10:23
mede_o - jak miło, że wciąż jesteś. Wzruszyłaś mnie :)»
Kazjuno
28/04/2024 08:51
Duży szacun OWSIANKO! Opowiadanie przesycone humanitaryzmem… »
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
ShoutBox
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty