Czwarty wiersz/ukradkiem (Ostatnie kilka wierszy zanim) - clockworklukis
Poezja » Wiersze » Czwarty wiersz/ukradkiem (Ostatnie kilka wierszy zanim)
A A A

 

Dzisiaj od rana bagniało,
wpadłem,
moja desperacja zdała się na nic,
 
tak też
 
popuścił mi kark,
rzuciłem okiem przez ramię.
I to jakbym nadgryzł swoje jabłko.
 
Kołatanie
na fałszywy alarm.
 
 
Taki już jestem,
czasem tylko udaję, że nie patrzę:
  
barbarzyństwo, co jeśli się okaże,
schowam w nim twarz.
 
Oberwanie skóry.
 
Niepamięć.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
clockworklukis · dnia 07.05.2016 07:58 · Czytań: 1396 · Średnia ocena: 4,33 · Komentarzy: 17
Komentarze
Usunięty dnia 07.05.2016 09:36
Ciekawy wiersz. Podoba mi się, bo choć jest dość trudny w odbiorze, znalazłam w nim swoją własna interpretację o negatywnym wpływie przeszłych doświadczeń na teraźniejszość.

Uwalnianie się od tego jest jak zrzucanie z siebie warstw skóry, co jest dość bolesne, bo żeby móc się od czegoś uwolnić, trzeba to sobie najpierw uświadomić, przeżyć na nowo, zrozumieć, odpuścić.

Zastanawiam się na słowem "kołotanie", czy nie powinno być "kołatanie"?

Nie wiem też do czego odnosi się wers :
Cytat:
I to jakbym nadgryzł swoje jabłko.


Ja sobie to jabłko skojarzyłam biblijnie, czyli nadgryzienie zakazanego jabłka, co powoduje określone konsekwencje, więc czytam tu raczej "nie swoje jabłko".
Ale to już moje indywidualne skojarzenie.

Pozdrawiam :)
faith dnia 07.05.2016 09:59
Brakuje mi tutaj pewnej kotwicy, dzięki której odbiorca mógłby lepiej wczuć się w to, o czym piszesz, przygarnąć słowa do siebie i pomysleć, że dotyczą w pewnym sensie również jego. Jednak nie od dzisiaj wiem, że często piszesz dosyć hermetycznie, jednym odpowiada to bardziej, innym mniej, a mi zależy kiedy i jak ;)

Niemniej, są tutaj momenty, które wpadły mi do serca :)
Cytat:
Dzi­siaj od rana ba­gnia­ło

Cytat:
Obe­rwa­nie skóry.

Te fragmenty szczególnie. Zagrałeś fonetycznym podobieństwem wyrazów i wyszło Ci to świetnie.

Wers z jabłkiem, o którym wspomniała Wiktoria, też jest ciekawy. Rzeczywiście nasuwa się tutaj na myśl motyw biblijny, ale ja też myślę, że może chodzić po prostu o tzw. jabłko Adama, choć przecież jedno z drugim też ładnie się łączy, bo, jak wiadomo, ta nazwa wzięła się właśnie od biblijnego pierwszego człowieka na ziemi.

Jednego nie mogę odmówić, wiersz jest ciekawy i przemyślany. Konkretnej interpretacji nie mam, ale też nie zawsze muszę ją mieć ;)

Pozdrawiam!
clockworklukis dnia 07.05.2016 14:00
Wiktorio, dziękuję za komentarz. Oczywiście, powinno być "kołatanie", zaraz to poprawię. Wers z jabłkiem skojarzyłaś sobie dobrze, o to właśnie mi chodziło. Swoje jabłko w tym znaczeniu, że każdy ma swoje jabłko, każdy ma jakąś swoją pokusę, indywidualną dla każdego człowieka, po którą sięgnięcie może skończyć się tragicznie. Pozdrawiam :)

Faith, w wersie z jabłkiem oczywiście chodziło mi o znaczenie zarówno biblijne, jak i anatomiczne, ale czyż te znaczenia, jak zauważyłaś, nie uzupełniają się idealnie? :)

Jeśli chodzi o hermetyczność w moich wierszach, ostatnio stawiam na to, żeby moje teksty nie przekazywały konkretnej nauki, mądrości życiowej lub filozoficznej refleksji - tylko uczucia i emocje człowieka w najczystszej postaci, coś jak strumień świadomości. Nie mam jeszcze dużego życiowego doświadczenia, dlatego oferuję czytelnikom to, co mam: czyli swoje życie tu i teraz, przedstawione według pewnej koncepcji. Tematy wierszy są proste, można by powiedzieć, że nawet banalne, ale takie jest nasze życie. Sęk w tym, żeby je barwnie przedstawić, co mam nadzieję, że mi się udaje.

Dziękuję wam za odzew, pozdrawiam ;)
faith dnia 07.05.2016 14:16
clockworklukis napisał:
ostatnio stawiam na to, żeby moje teksty nie przekazywały konkretnej nauki, mądrości życiowej lub filozoficznej refleksji

Wcale nie twierdzę, że mi tego zabrakło. Sama rzadko przemycam podobne tematy u siebie, a stawiam raczej na emocje i uczucia. Chodziło mi o to, że ciężko mi go zinterpretować, ale może problem polegał na tym, że szukałam na zbyt zawiłej ścieżce, a tak jak napisałeś, przesłanie jest proste :)

Wrócę tu jeszcze i postaram się spojrzeć na tekst jeszcze inaczej.

Pozdrawiam!:)
skroplami dnia 07.05.2016 14:44 Ocena: Świetne!
Przepięknie porypany nie wiadomo czym a wiadomo, wiersz :).
Cytat:
tak też

po­pu­ścił mi kark,
rzu­ci­łem okiem przez ramię.
- wkładam do genialnych z zakładką prozopoezja ;).
A sama treść przypomina wszystkie "nie normalne" przy "normalnych", chwile.
Senno dzienne, upiorno miłosne.
No tak autorze, wiersz jak klucz i otwiera coś tam ;).
I mam w głowie jakieś gruzy, kurzu pełno ;).
Toya dnia 07.05.2016 14:57
Robi wrażenie. Piszesz w stylu, który od zawsze jest w swerze moich marzeń
i tam już pewnie pozostanie :( Dla mnie BOMBA!!!

Pozdrawiam :)
clockworklukis dnia 07.05.2016 18:24
Faith, życzę powodzenia i powrotów ;)

Skroplami, prozopoezją jest również to, jak konstruujesz swoje komentarze. Jak zwykle, cieszę się, czytając pochwały ;)

Toyu, jest mi niezmiernie miło, że ktoś uważa moją poezję za sferę swoich marzeń. Jestem jednak pewien, że kiedyś przyjdzie czas, że będziesz tworzyć swoje marzenia :)

Pozdrawiam.
trawa1965 dnia 08.05.2016 05:43 Ocena: Dobre
A oto moje uwagi:

1. Koniecznie zmień tytuł- zbyt bizantyjski.
2. trzeci wers drugiej strofy- niepotrzebne : I to
3. kołatanie na fałszywy alarm. Mimo iż poetycko brzmi, wystarczyłoby fałszywy alarm lub coś w stylu: bez obaw.
4.jabłko rzeczywiście jest O.K- chodzi o jabłko Adama.
5. tak- taki- zgrzyt fonetyczny. Ponadto wydaje mi się, że zamiast wyrażenia tak też należałoby napisać "zwyczajne" dlatego.
6. barbarzyństwo- schowam w nim twarz
7. zamiast niepamięć- zwycięstwo niepamięci.

Po tych poprawkach, a także usunięciu interpunkcji i dużych liter powinno być dobrze.
gaga26111 dnia 08.05.2016 11:41
Dla mnie twoja poezja jest emocjonalna bez różnicy czy skupiasz się na przekazaniu sensu czy emocji. A tutaj też bym pomyślała że stawiasz bardziej na sens. Z emocjami kojarzy mi się bardziej taką sielankowa tudzież mroczna romantyczna malowniczosc. Albo nie wiem haha pół na pół jest. Po czytaniu nr X plus komentarze coś mi się zaczęło rozjaśniać. Lubię ten twój klimat wierszy taki... niedotykajacy ziemi ani nieba. Kojarzacy mi się z bohaterami romantycznych książek. Też najpierw pomyślałam :D co to jest nic nie rozumiem ^^ jest hermetycznie. Ale później myślę. nie no on na pewno to dopiescil i ma na to pomysł który jest świetny. No i po tym X czytaniu myślę że wpadlam na ten trop. (czy to już ten wiersz co mi pisałeś o tych inspiracjach? :D) bo właściwie mi się kojarzy - dziś od rana bagniało, i metafora z jabłkiem a później 2cz. kołatanie . No ale nie wiem.
Ogólnie fajnie. Chociaż głowę sobie tutaj łamię i ciosam ją z Koła w kwadrat a ona odrasta znowu w koło :D i nie wiem ( -a jak nie wiesz co robić to oblicz delte) dobra :D... Humanisto.
I muszę też pochwalić te fonetyczne zabiegi o których wspomniała faith :)

Moja refleksja - czlowiek sam przed sobą nie ucieknie i musi się ogarnąć i zadbać o swój los chociaż wiadomo ma obawy przed tym co nieznane. A dużo widzę strachu i bezsilności w tym tekście. Być może nawet próbę ucieczki właśnie w cudze życie. Niedobrze od rana myśleć tak depresyjnie :( a jeśli już na koniec przyjdzie ta niepamięć to może lepiej :) może zrobi się miejsce na coś fajniejszego. Symboliczne zrzucenie skóry jakieś odrodzenie wyjście z tego brudu co to się go ma w głowie i wszędzie indziej. Niech stanie się światłość :D - jeśli nie w interpretacji to proszę o strumyk od autora co by rozjaśnić mój chaos wypowiedzi :D

A i fajne jest :
Taki już jestem,
czasem tylko udaję, że nie patrzę

I wers z jabłkiem. Osobiście fragment ulubiony przez skroplami mnie jakoś nie przekonuje nie rozumiem go a emocje jakie budzi to - dziwnie mi.

:)
clockworklukis dnia 08.05.2016 12:17
Trawo, mając już pewne doświadczenie w pisaniu jestem całkowicie świadomy momentów, które wymieniłeś, komentując mój tekst. Tytuł zbyt bizantyjski - ja na bizantyjskość tytułu stawiam, żeby nie popaść w "katalogowanie" utworów. Mam tu na myśli zjawisko: ten wiersz jest o miłości, ten o samotności, ten o naturze, i tak dalej. Możesz się z tym nie zgadzać, ale uważam, że jest to kwestia stylu.

Dla ciebie niepotrzebne "i to" nadaje wierszowi spójności i rytmu, który w tym wierszu jest, mimo iż jest on o nieregularnej budowie.

"Mimo iż poetycko brzmi, wystarczyłoby fałszywy alarm lub coś w stylu: bez obaw." - Równie dobrze mogę powiedzieć, że mimo iż poetycko brzmi, cały wiersz możnaby napisać dużo jaśniej. To się mija z celem :D

Taki i tak są w zdrowej odległości i jeśli już, to nie tworzą zgrzytu fonetycznego, ale konsonans, ze względu na prawie identyczną budowę. A jeśli chodzi o "zwyczajne" dlatego - znów mija się to z celem mojej poezji. Gdybym wszystko pisał zwyczajne, proste i zrozumiałe ta poezja nie miałaby życia. Nie warto się ograniczać w środkach, jest wiele sposobów na wyrażenie tego samego ;)

W szóstym punkcie nie mam się do czego odnieść, gdyż nie zostawiłeś komentarza :D

Zamiast niepamięć - zwycięstwo niepamięci. Znów, poradziłbym się zastanowić, czemu użyłem jednego słowa na koniec wiersza, zanim zasugerujesz poważne zmiany. Nie, nie stawiam tych słów przypadkiem.

Mówisz, że po tych poprawkach, ale też po usunięciu wielkich liter i interpunkcji, powinno być dobrze. Czy w takim razie interpunkcja i wielkie litery są dla ciebie elementem obniżającym wartość wiersza? Jeśli tak, to chyba mamy mało wspólnego do powiedzenia o naszych gustach :D Ważnym elementem mojego stylu na teraz jest używanie interpunkcji i wielkich liter, a rezygnuję z nich tylko wtedy, kiedy chcę dzięki nim coś pokazać. Nie mam nawet jak się odnieść do Twojej sugestii, bo jest ona niepoparta argumentami.

Gabrysiu, nie, to jeszcze nie ten wiersz. Na niego trzeba będzie poczekać :D Może powinienem pomyśleć nad odhermetyzowaniem swojego stylu, żeby był prostszy w odbiorze... Ale myślę, że to przyjdzie z wiekiem :D A jeśli chodzi o klimat - tragizm jest czymś, co od zawsze uwielbiałem, nic dziwnego więc, że jest go tyle w tym, co pisze. Nie zawsze oznacza on moje negatywne emocje. Tragizm uwypukla to, co zwykle wydaje nam się zwyczajne... Dzięki za komentarz ;)
trawa1965 dnia 08.05.2016 13:07 Ocena: Dobre
Jeśli chodzi o interpunkcję i wielkie litery- sam kiedyś tak pisałem. Zrezygnowałem z tego dopiero na tym portalu pod wpływem sugestii innych.
Opheliac dnia 08.05.2016 21:49
Niektóre wiersze są, jak to się mówi, stworzone do tego, by były bez interpunkcji, inne - są napisane w taki sposób, że interpunkcja jest jak najbardziej na miejscu. Generalnie Autor to wyczuwa. Mi się osobiście zdarza tak, że napiszę tekst z interpunkcją, później w nim coś pozmieniam, i zaś w tych zmianach wyjdzie bez interpunkcji.
Tak czy siak - ten wiersz powinien pozostać z interpunkcją, która mu służy. Dla mnie subiektywnie tylko ten wielokropek przy końcu źle wygląda:
Cytat:
czasem tylko udaję, że nie patrzę:

barbarzyństwo

Tak by to zapisała:
czasem tylko udaję, że nie patrzę

- barbarzyństwo


Ale to zupełna drobnostka. Generalnie nie mam żadnych uwag, tekst mi się podoba, a oberwanie skóry jest świetne!
clockworklukis dnia 09.05.2016 11:19
Trawo, to dziwne, bo ja nigdy nie dostałem uwagi, żebym usunął albo wprowadził interpunkcję. Do dzisiaj :D

Opheliac, dziękuję za wizytę, cieszę się, że wszystko się podobało ;)

Pozdrawiam
Usunięty dnia 09.05.2016 13:49
Dużo konstruktywnych wypowiedzi już padło. Tekst wart uwagi. Jest tu wiele do interpretacji. Urywane frazy nadają dynamiki myślom i sprawiają, że wiersz jest dla mnie prawdziwy. Nie wszystko rozgryzłam, być może nie moje rewiry... ale podoba mi się.

Pozdrawiam,
S.
Ananke dnia 10.05.2016 20:20 Ocena: Świetne!
lubię takie hermetyczne teksty, bo dają szerokie pole do interpretacji. Określenie bagniało przypadło mi do gustu :) choć sama nie używam neologizmów . Jak dla mnie bardzo osobisty, bardzo odczuwalny tekst
clockworklukis dnia 11.05.2016 13:12
Sloviu, Ananke, dzięki za komentarze. Miło mi :)
Pozdrawiam
Usunięty dnia 14.05.2016 09:24
Trudny wiersz w odbiorze, ale widzę że nie boisz sie takich form. Szacn. Czuć od niej emocje. To taka poetycka podróż pośród meandrów rzeki wielości interpretacji i innych doznań artystycznych. Niestety moi poprzednicy już powiedzieli wszystko wiec postostaje mi tylko przyklasnąć i wyrazić swoje podobanie ;)

Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Zbigniew Szczypek
02/05/2024 06:54
Jacku Bardzo to fajne jest i wbrew pozorom znów na czasie,… »
Zbigniew Szczypek
02/05/2024 06:32
Elimaga No przesympatyczne te owoce są, w nieco… »
Zbigniew Szczypek
02/05/2024 06:13
Hej Kaziu Jako żywo przeniosłem się w czasy odległej… »
Zbigniew Szczypek
02/05/2024 05:20
Marianie Tym razem przyciągnął mnie tytuł, a nie… »
Dzon
01/05/2024 21:18
Ok. Sprawdzę z czytaniem na głos, ale dopiero jak nie będzie… »
Dzon
01/05/2024 21:16
Dzięki. Prawdę mówiąc ten tekst jest tak stary, że o nim… »
Janusz Rosek
01/05/2024 16:09
Dziękuję za komentarz. Mieszkam, żyję i pracuję w Krakowie,… »
Zdzislaw
01/05/2024 13:50
Dzon, no i w porządku ;) U mnie, przy czytaniu na głos,… »
Kazjuno
01/05/2024 12:25
Jako słaby znawca poezji ucieszyłem się, że proza. Hmmm!… »
SzalonaJulka
01/05/2024 00:14
Bardzo dziękuję za zatrzymanie się :) Dzon, ooo, trafiłeś… »
Dzon
30/04/2024 22:22
Bardzo mi się spodobało. Płynie dynamicznie. Jestem fanem… »
Dzon
30/04/2024 22:08
Widać,że tekst jest bardzo osobisty. Takie osobiste… »
Dzon
30/04/2024 21:53
;-) Uśmiechnąłem się. Jest koncept. Może trochę do… »
valeria
30/04/2024 16:55
Nie bardzo rozumiem:) »
valeria
30/04/2024 16:54
Fajne »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 02/05/2024 06:22
  • "Mierni, bierni ale wierni", zamieńmy na "wierni nie są wcale mierni, gdy przestali bywać bierni!" I co wy na to? ;-}
  • Dzon
  • 30/04/2024 22:29
  • Nieczęsto tu bywam, ale przyłączam się do inicjatywy.
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
Ostatnio widziani
Gości online:126
Najnowszy:dompol.2024