Lubię ludzi, którzy chcą się uczyć.
Więc od razu garść wskazówek:
1. Pisząc wiersze rymowane, dobrze jest znać podstawowe pojęcia z tego zakresu, jak metrum, średniówka, rodzaje i układy rymów.
Metrum to ilość zgłosek w wersach - jeżeli nie ma w nich konsekwencji, wiersz jest mało płynny.
Średniówka jest umownym podziałem wersu na dwie, mniej więcej równe części, i to ona decyduje o melodyjności.
Dam Ci przykład, zaznaczając średniówkę ukośną kreseczką:
Cytat:
U skraju drogi / lawka stoi stara - 11 zgłosek z podziałem 5/6
Z farby otarta / ciemnozielonej - 10/5/5
Lubię na niej / siadywać czasami - 10/4/6
By odpoczęło / me ciało zmęczone - 11/5/6
Jak widzisz, ilość zgłosek i średniówka różnią się. Podobnie jest w następnych zwrotkach. Czyli trzeba wyrównać rytm. Oczywiście można przyjąć i takie metrum, gdzie ilość zgłosek w wersach będzie 11/10/11/10, ale przy jednakowej średniówce.
2. Rymy - dobrze jest unikać rymów gramatycznych o jednakowych końcówkach typu "rozpościera/doskwiera" czy "owiewa/ogrzewa". Znacznie ciekawsze są rymy niedokładne, zbliżone - na przykład "wietrze/jeszcze".
3. Układy rymów. U Ciebie jest najprostszy "bb", czyli zrymowany drugi i czwarty wers. Najprostszy nie znaczy jednak zły i dobrze jest się wprawiać właśnie na takim układzie, bo daje sporo możliwości żonglowania słowami. Z czasem na pewno pokusisz się o inny - abab czy abba.
Przy czym zwrotki wcale nie muszą być tylko czterowersowe.
4. Unikaj szyku przestawnego, czyli inwersji, bo one wprowadzają pewną sztuczność. Owszem, czasem nie da się ich uniknąć w wierszu rymowanym, ale lepiej zwracać na to uwagę od początku.
Na przykład:
Cytat:
U skraju drogi lawka stoi stara
- na skraju drogi stoi stara ławka -
Jeżeli nie masz rymów w pierwszym i trzecim wersie, nic w zasadzie nie usprawiedliwia inwersji.
5. Nie musisz zaczynać każdego wersu wielką literą. Tak się już dzisiaj nie pisze. Wprowadzasz normalną interpunkcję albo w ogóle jej nie dajesz.
6. Unikaj zaimków w przestarzałej formie "me/twe/mych" itd. W ogóle im mniej zaimków, tym lepiej, bo często są jedynie "zapychaczami" lub służą do wyrównania rytmu, co można zrobić w ciekawszy sposób.
7. Unikaj także powtórzeń - u Ciebie na przykład jest za dużo "wiatru" - aż w trzech zwrotkach.
No i staraj się nie stosować oklepanych metafor typu "ocean marzeń" - za dużo już ich było w poezji, by nadal ciekawiły. Sięgnij do wyobraźni i ujmij to bardziej oryginalnie.
8. Sprawdzaj wiersz pod kątem literówek - "lawka/mysli".
I dodawaj spacje po przecinkach:
Cytat:
daleko,()odpływam / daleko,()odpływam
Jak dopracować?
Przy metrum 11 zgłosek dobra jest średniówka 5/6, przy metrum 10 - 5/5.
Ale może być także, jak już mówiłam, 11/10/11/10 - 5/6, 5/5, 5/6 i 5/5.
Ustal, co będzie łatwiejsze i po prostu spróbuj.
Na przykład - tak na szybko, 10/5/5:
- wznoszę wysoko / oczy ku niebu
gdzie jasny błękit / się rozpościera
pierzaste chmury / tańczą na wietrze
może samotność / im też doskwiera?
Albo do 11/5/6, tak jak tu:
- jestem daleko, / odpływam w nieznane
choć ciągle słyszę / szum topól na wietrze
Albo na przemian 11/10/11/10:
- na skraju drogi / stoi stara ławka
otarta z farby / ciemnozielonej
lubię czasami / przysiąść na niej w ciszy
by odpoczęło / ciało zmęczone -
Z tego wiersza można sporo wydobyć w trakcie dopracowania, więc zachęcam do ćwiczeń.
Miłej zabawy