Ot, młody - Silvus
Poezja » Wiersze » Ot, młody
A A A
Od autora: EDYCJA 06-08.02.2018: zamieniłem łączniki na półpauzy. Poprawiłem błąd ortograficzny w słowie "szczęściarz". Zmieniłem tytuł (poprzedni: "Zabił się, młody…" ). Zamieniłem każde trzy kropki na wielokropek.

Ot, zabił się młody – a ja chciałbym wiedzieć,
ileż prawdy świata, lecz mi nie pomoże
autor, który nudnie zawsze mnie rozwiedzie
z mych domysłów żoną, gdy ad acta – złożę.

Gdy ad acta przeklnę jakąś duszę skromną
Ot! Igraszka! Przecież! Umarł był, się zabił…
On mnie (autor) wtedy wywiedzie ogromną
prozą życia – ot, żyw – życia swąd go zwabił?…

Wiosen – lat ma – ile? Romantyk – za młody?
A już cuda-niewidy w skarbcu uczuć kryje.
Jak gada? Czy skrycie, bo to, te powody,
zbyt błahe – nie rozumie, co mu umysł szyje.

Lecz nie! Sprawiedliwość go przyjęła snadnie.
Tysiąc którymś rokiem – skąd? Autora pytać.
Zakrawał na króla, gdy Papież przykładnie
oddał słowa, iżby Polski nie chciał witać.

Męczennik? Swej duszy… Nie – śmieszna przywara.
Szczęściarz? Niby właśnie… Skąd złote podkowy?
Bogactwo? Ale ile lat ma takaż mara,
w osobie idąca w bezdech mórz śniegowych?

Spadł car już koroną? Nie wiem, ale może
będzie stokroć inszej, jak dojdę w świat marzeń.
Będzie? Ile szans w tym – jak Słowacki złożę
swoje – phi – oręże, i wrócę bieg zdarzeń.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Silvus · dnia 15.01.2009 12:29 · Czytań: 946 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Komentarze
marukja dnia 14.08.2013 20:22
Na pierwszy rzut oka wiersz wydaje się straszliwie skomplikowany, semantycznie. Takie pomieszanie z poplątaniem. Po drugim czytaniu dochodzę do wniosku, że wiersz jest po prostu wymagający: wymaga i cierpliwości i maksymalnego sfocusowania. Po trzecim, wiem już, jak jest naprawdę: wiersz jest wampirem, wysysa do cna. W takim więc stanie czystym, czytelnik w mojej osobie podejmuje się właśnie nieśmiałej 'interpretacji'.

Na pierwszy plan wysuwają się osoby. Jest on, który się zabił. Jest jakiś autor i podmiot liryczny, wydaje się stać blisko autora. Synapsy zaczynają się dymić. Dymem lekkim, prawie niedwidocznym. Pytają, czy może mamy tu mix postaci - 3 w 1? A może autor, to ten młody... Albo inczej: pl to ten młody? Nie, chyba nie.

Cytat:
z mych do­my­słów żoną, gdy ad acta - złożę.

Gdy ad acta prze­klnę jakąś duszę skrom­ną
Podoba mi się bardzo, fajny myk. :) Przejście do następnej zwrotki za pomocą 'gdy'. Płynnie się czyta.

Cytat:
- życia swąd go zwa­bił?
'swąd' kojarzy się raczej jednoznacznie negatywnie, natomiat 'zwabić' jest dla mnie akurat nacechowane pozytywnie. Widzę tu jakiegoś nosa, który wyczuwa życie. Życie kusi, wabi, wdzięczy się, rozwija kłębek. Kotek podbiega, rozochocony bawi się nitką... i co, jak podejdzie bliżej, to życie nie będzie za ładnie pachniało? Hm... Dobre to! Tak!

Cytat:
Wio­sen - lat ma - ile? Ro­man­tyk - za młody?
Nie wiem dlaczego, pomyślałam tu o Tobie. Taki Silvue, poeta romantyczny. :)

Cytat:
A już cu­da-nie­wi­dy w skarb­cu uczuć kryje.
Lubię ten zwrot. Jeszcze cuda-wianki, ale to już inna historia. ;) 'Skarbiec uczuć' przemawia do mnie, przywołuje obrazy z dzieciństwa - skarbcem może być zwykłe pudełko, zależy co tam schowamy. Uczuć jest cała paleta, zmieszczą się wszystkie?

Cytat:
Za­kra­wał na króla, gdy Pa­pież przy­kład­nie
oddał słowa, iżby Pol­ski nie chciał witać.
Mam wrażenie, że chodzi tu konkretnie o jakąś postać historyczną. A może to tylko taka stylizacja? A może nawet umyślnie sprowadzasz tu czytelnika na manowce, hę? ;) Synapsy dymią sią na czarno.

Cytat:
bez­dech mórz śnie­go­wych
Kapitalne! Wszystkie trzy wyrazy zdają się być z innej bajki, ale razem... super!

Cytat:
bę­dzie sto­kroć in­szej, jak dojdę w świat ma­rzeń.
Marzenia, sny, marzenia senne? Ten wers rysuje wielką krechę, oddziela nią, to, co powyżej. I już powoli nie wiem nic. :)

Cytat:
jak Sło­wac­ki złożę
swoje - phi - oręże, i wrócę bieg zda­rzeń.
'Phi' wydaje się kluczem do zagadki. Obśmiewa, szydzi? Ale tylko z 'oręża'? Zbyt mało wiary w to, co swoje. Że Słowacki był gdzieś dalej, wyżej, nieosiągalny? Zawrócić bieg zdarzeń? Włożyć kij do rzeki i zawrócić jej kierunek? Kijem jest poezja, słowo?

Silvue,
odebrałam Twój wiersz troszkę jak łamigłówkę kryminalną. Nie wiem, czy to dobry kierunek, natomiast bardzo ciekawą i intrugującą niesie treść. A synapsy już przypalone. ;)

Marucznie.
Silvus dnia 01.09.2013 23:38
Już, już komentuję. Czas dopiero teraz...

W miarę czytania komentarza coraz bardziej się uśmiechałem. Ponieważ nieczęsto pod swoimi wierszami mam takie rozważania na temat ich treści. :) :) Co ja biedny pocznę, starasz się mi dorównać - albo i nie, ale i tak podejmuję tę rękawicę (tzn. ewentualnie zdzieram ją ci z ręki, jeśli nie rzucisz).
Więc zrobimy tak: ja ci powyjaśniam trochę - bo ja wiem, a ty jeszcze nie, jak czytam ;) - a ty się podomyślasz więcej, i zobaczymy. Hm?

To przejdźmy do wyjaśniania.

Na początek - trzy czytania, miło. ;)

Cytat:
Takie pomieszanie z poplątaniem.

A tu przyznam rację, też odnoszę takie wrażenie. I to nie tylko za pierwszym czytaniem (tzn. po dość długim okresie nieczytania). ;)

Cytat:
sfocusowania

Makaronizmy, lubię. B)

Cytat:
Jest on, który się zabił.

Uważaj... ;)

Cytat:
wydaje się stać blisko autora.

No, może, może tak. Zależy, co przez to rozumiesz.

Cytat:
Nie, chyba nie.

Bardzo dobrze, bo, co mogę w sumie ci już teraz powiedzieć, te trzy osoby są zupełnie kimś innym.

Cytat:
Widzę tu jakiegoś nosa

Nei, nie miałem tak wielkiego zamiaru wczuwać bohatera w niuchanie. Ot, z jednej strony tak mi pasowało, a z drugiej... hmm... jak sobie przypominam, to chodziło mi głównie o to, że tak pasowało. :D Ale można, można podpiąć się tu pod uczucie niejako "niechęci" do życia - pytanie tylko, czyjej? ;)

Cytat:
Życie kusi, wabi, wdzięczy się, rozwija kłębek. Kotek podbiega, rozochocony bawi się nitką... i co, jak podejdzie bliżej, to życie nie będzie za ładnie pachniało? Hm... Dobre to! Tak!

Nie, o to na pewno mi nie chodziło - aczkolwiek życie jednej z osób, w sensie czynności, a nie stanu człowieka, jest dla którejś z pozostałych dwóch lekko niemiłym zaskoczeniem.

Cytat:
Nie wiem dlaczego, pomyślałam tu o Tobie. Taki Silvue, poeta romantyczny.

Hm... miło mi... ;)

Cytat:
Uczuć jest cała paleta, zmieszczą się wszystkie?

Na pewno. W końcu - romantyk. (I Jeden i drugi. ;) )

Cytat:
Synapsy dymią sią na czarno.

Myśl, myśl. :) Manowce - hm... nie powiem. Szukaj.

Cytat:
bez­dech mórz śnie­go­wych

Cóż, tu przesadziłem, bo bezdech nie ma do czego w sumie się odnieść. Ale że morza śniegowe, to pasuje. Bardziej morza niż śniegowe, ale... sam już dokładnie nie pamiętam fragmentu, z którego to wyniosłem, być może to było... raczej tak, bo co innego? <ma to na myśli> Dasz radę zgadnąć?

Cytat:
Ten wers rysuje wielką krechę, oddziela nią, to, co powyżej.

Oddziela, hmm... no, może... powiedziałbym też - oddziela dwie rzeczywistości. To chyba największa podpowiedź, no!

Tak. Phi jest kluczem, w każdym razie do motywacji napisania wiersza. W zamiarze nie chodziło mi chyba o to, że był nieosiągalny - ale może na to wyszło?

Cytat:
Kijem jest poezja, słowo?

O, no, to ładnie, tak. :) Czy jest nim poezja? Słowo? Być może. Nie jestem w stanie przypomnieć sobie wszystkich myślowych dygresji, ale, o ile siebie znam, o tyle masz tu rację. Że odwrócenie biegu zdarzeń jest związane z poezją - ale na pewno nie z pisaniem poezji przeze mnie! Kombinuj.

Cytat:
Silvue,
odebrałam Twój wiersz troszkę jak łamigłówkę kryminalną.

Tym lepiej! Czasem zamiar pisać tak, by wiersz odbierano może nie na różnych płaszczyznach - ale żywo i w takiej formie, jaka każdemu jest najmilsza. A nigdy nie pogardzę swoiście ciekawą interpretacją - z tym, że nie oddalającą się zbytnio przedmiotem sprawy od zamyślanej podczas pisania. Ot. :)

Teraz masz pole do manewru. Ostatnich parę wskazówek: w wierszu użyłem bezpośrednio jednego zwrotu, więcej niż jednego wydarzenia - i co najmniej dwóch osób, które powinny naprowadzić cię na trop, co tu się święci. A inna sprawa, to moje uczucia wobec opisywanej sytuacji: tu to, co w tym poście gdzieś wyżej napisałem, załatwia - w pewnej części - sprawę.

Powodzenia! :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
07/05/2024 12:19
Dzięki Zbysiu za próbę wsparcia. Z krytyką, Jacku,… »
Kazjuno
07/05/2024 11:11
Witaj Marianie, miło Cię widzieć. Wprowadzając… »
Marian
07/05/2024 07:42
"Wysiadł z samochodów" -> "Wysiadł z… »
Jacek Londyn
07/05/2024 06:40
Zbyszku, niech Ci takie myśli nie przychodzą do głowy. Nie… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 20:39
Pulsar Świetne i dowcipne, a zarazem straszne w swoim… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 13:43
A przy okazji - Zbyszek, a nie Zbigniew. Zbigniew to… »
Jacek Londyn
06/05/2024 13:19
Kamień z serca, Zbigniewie. Dziękuję, uwierzyłem, że… »
Zbigniew Szczypek
06/05/2024 12:43
Tak Jacku, moja opinia jest jak najbardziej pozytywna. Zdaję… »
Jacek Londyn
06/05/2024 12:23
Drogi Kazjuno. Przyznam, że bardzo zaskoczyła mnie… »
Kazjuno
05/05/2024 23:32
Szanuję Cię Jacku, ale powyższy kawałek mnie nie zachwycił.… »
Zbigniew Szczypek
05/05/2024 21:54
Ks-hp Zajrzałem za Tetu i trochę się z nią zgadzam. Ale… »
Zbigniew Szczypek
05/05/2024 21:39
Jacku No tak, to prawda - nie to jest ładne, co jest ładne… »
Jacek Londyn
05/05/2024 19:17
Zbigniewie, ten serial to żadne badziewie. Miliony Polaków… »
valeria
05/05/2024 16:12
Cieszy mnie wszystko co piszecie, dobrze, że coś… »
tetu
05/05/2024 15:48
Niezaprzeczalnie atutem tego wiersza jest rytmiczność.… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/05/2024 18:38
  • Dla przykładu, że tylko krowa nie zmienia poglądów, chciałbym polecić do przeczytania "Stołówkę", autorstwa Owsianki. A kiedyś go krytykowałem
  • Zbigniew Szczypek
  • 02/05/2024 06:22
  • "Mierni, bierni ale wierni", zamieńmy na "wierni nie są wcale mierni, gdy przestali bywać bierni!" I co wy na to? ;-}
  • Dzon
  • 30/04/2024 22:29
  • Nieczęsto tu bywam, ale przyłączam się do inicjatywy.
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty